Wouter Hoeffnagel - 27 september 2019

IDC: 815 miljoen smart home devices verkocht in 2019

Bijna 815 miljoen smart home devices gaan dit jaar over toonbank, een stijging van 23,5% ten opzichte van 2018. De vraag blijft de komende vijf jaar stijgen met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 14,4% tot meer dan 1,39 miljard smart home devices in 2023.

Dit blijkt uit de International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker (IDC). "Het aandrijven van de groei van de markt in de komende jaren is een combinatie van neerwaartse druk op de prijzen als gevolg van de intensivering van de concurrentie, de toenemende adoptie van slimme assistenten en de toenemende bewustwording van de consument van het gemak, de kostenbesparingen en de energieverminderingen die slimme huishoudelijke apparaten bieden", zegt Adam Wight, senior research analist, Internet of Things: Consument.

VS blijft grootste afzetmarkt

De Verenigde Staten blijft tot 2023 goed voor het leeuwendeel van de verscheepte units. Naar verwachting groeit de vraag in de VS tot 2023 met een CAGR van 9,5%. China is de op één na grootste afzetmarkt. De vraag op de Chinese markt groeit tussen 2019 en 2023 met een CAGR van 22,6%. Canada volgt met een CAGR van 19,9% en West-Europa met een CAGR van 14,7%.

"Content en diensten zullen de frontlinie zijn voor de smart home markt als video-entertainmentproducten zoals de Fire TV of Chromecast. Dee zullen als springplank dienen voor consumenten om de wereld van connected home producten te betreden", aldus Jitesh Ubrani, onderzoeksdirecteur voor IDC's Mobile Device Trackers.

Veel vraag naar video-entertainmentproducten

Video-entertainmentproducten maken naar verwachting met 29,9% het grootste deel uit van alle verscheepts units in 2023. Dit is vooral toe te schrijven aan dalende prijzen en de komst van nieuwe functionaliteiten zoals 8K, hogere refresh rates, HDR, grotere schermformaten en integratie met slimme assistanten en streamingdiensten. Voor veel consumenten is dit aanleiding hun bestaande producten te vernieuwen.

Thuisbewakings- en beveiligingsapparatuur zoals slimme camera's en slimme sloten maken naar verwachting in 2023 22,1% van de zendingen uit. Dit segment groeit met een CAGR van 18,4%. Het segment slimme speakers en displays is de enige segment dat een enkelcijferige groei laat zien, met 8,7% in 2022 en 4,7% in 2023. Dit is volgens IDC te danken aan marktverzadiging en de interesse van consumenten in slimme assistenten in andere apparaten zoals thermostaten en TV's.

Voor de komende jaren voorspelt IDC dat onder meer zorgen over security en privacy groei in de weg zullen staan. Ook de economische onzekerheid en prijsgevoeligheid van consumenten draagt hieraan bij.

idc-smart-home-device-2019-2023.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!