Richard Jonker van NETGEAR belicht trends in Silicon Valley en de wereld

05-10-2019 | door: Witold Kepinski

Richard Jonker van NETGEAR belicht trends in Silicon Valley en de wereld

Al bijna vijf jaar pendelt Richard Jonker als Vice President SMB Product Line Management bij NETGEAR heen en weer tussen Nederland en Silicon Valley. Vanuit zijn standplaats San Jose heeft hij voortdurend zicht op de allerlaatste tech trends. “Data is en blijft nummer één”, analyseert Jonker in een gesprek met Dutch IT-channel. “De laatste belangrijke ontwikkeling: verticale integraties bij grote data-bedrijven als Apple, Amazon, Google en Microsoft.”

Volgens Jonker is de belangrijkste trend dat steeds minder geld wordt verdiend aan de verkoop van spullen en steeds meer aan de gebruikers daarvan. “Apple, Amazon, Google en Microsoft kunnen kapitaliseren op de enorme hoeveelheid data die ze hebben van de gebruikers van hun producten”, weet Jonker. “Dat wordt alleen maar meer door nieuwe verticale integraties bij dit soort data-giganten. Een goed voorbeeld is Apple Pay. Apple ziet al jaren grote sommen geld door alle iPhones in de wereld gaan, dus waarom geen eigen betaaldienst? En ook de komst van de Apple Creditcard is een logische ontwikkeling. Amazon wil medicijnverkoop makkelijker maken, daar werken ze aan. Zo kun je ook denken aan allerlei financiële diensten. De financiële wereld loopt hopeloos achter met het benutten van de voordelen van technologie om procedures voor consumenten makkelijker te maken. Ga maar 's een hypotheek afstuiten.”

Apple als lichtend voorbeeld?

Apple doet het op dit vlak het beste, vindt Jonker, en dat is volgens hem de verdienste van Tim Cook, bestuursvoorzitter sinds 2011. “Cook is echt van de operations, niet zozeer van de technologische innovaties. Hij heeft Apple efficiënter gemaakt door kritisch te kijken of innovaties wel genoeg opbrengen, en wil focussen op innovaties die Apple versterken als dienstenbedrijf. En dat doen ze goed; ik noemde al de Apple Creditcard en Apple Pay, maar denk ook aan alle subscriptions die Apple uitrolt op het gebied van gaming en mediaconsumptie. Apple-diensten worden onder Cooks leiding beter gestroomlijnd en voorspelbaarder gemaakt. Dat laatste vinden vooral aandeelhouders erg prettig.”

Als gezegd: het gaat in de wereld van ICT niet meer om hardware sales, maar om hoeveel geld je verdient aan de mensen die jouw hardware toch al gebruik(t)en. “Een gemiddelde iPhone gebruiker ontsnapt eenvoudigweg niet (meer) aan het Apple ecosysteem”, bedoelt Jonker. “Hoe prettig en makkelijk maken ze het wel niet om meer diensten af te nemen? En de Apple Stores worden 'experiences': centra voor gebruikerservaring. Het gaat daar niet meer serieus om kabeltjes en hoesjes voor je iPhone of een nieuwe laptop, maar om de aanvullende diensten die er worden gedemonstreerd. Dit is een belangrijke ontwikkeling, want fysieke retail heeft het lastig. Iedere keer dat op internet een nieuwe dienst wordt gelanceerd, gaat in retail iemand dood, zeggen ze. Maar Apple slaagt er dus in fysieke retail en de verkoop van digitale diensten samen te brengen. Dat is knap.”

'Extreem subscription model'

De wereld beweegt zich volgens Richard Jonker naar een 'extreem subscription model'. “We zien al een tijdje de overgang van fysiek naar digitaal. We namen afscheid van grote dozen met cd's en boeken en sluiten nu liever een digitaal abonnement af op Neflix of Spotify in plaats van het kopen van content. Het heeft de geldschieters op Wall Street vijf jaar gekost om dit te begrijpen, maar ook daar merk ik een toenemend besef dat de wereld écht anders in elkaar zit dan twintig jaar geleden. In Silicon Valley bestaan speciale adviesbedrijven die organisaties helpen met deze overgang, want subscriptiemodellen worden alsmaar succesvoller. Ook op gebieden buiten ICT; je kunt in de VS tegenwoordig een abonnement nemen op parket, vergelijkbaar met een telefoonabonnement. Op Amazon.com kun je al lang een grasmaaier kopen maar nu ook een grasmaai-service. Uiteindelijk draait alles om gebruiksgemak en financiën. De genoemde grote vier slagen er het beste in om alles voor consumenten zo makkelijk mogelijk te maken. Apple, Amazon, Microsoft en Google zijn niet voor niets gemiddeld een triljoen waard.”

Dat Jonker ook Microsoft in dit rijtje kan plaatsen, is niet vanzelfsprekend. 'Niemand gaat een telefoon van zeshonderd dollar kopen', zeiden ze bij het bedrijf in de tijd van Steve Ballmer ooit over de toekomst die 'mobiel' heette. “Het heeft even geduurd, maar met de enorme installed base die ze hadden met Windows en Office heeft Microsoft uiteindelijk (toch) kunnen aanhaken en heel knap Azure Cloud en Office 365 uitgerold.”

Amazon als visionair

Toch is met name Amazon een stuk vooruitziender geweest dan Microsoft, vindt Jonker. “Oprichter Jeffrey Bezos wist in 1993 al wat Amazon.com zou worden, toen we in Nederland al blij waren met behulp van een inbelmodem op startpagina.nl te kunnen komen. Inmiddels is AWS met dagelijks tientallen nieuwe services het krachtigste cloud platform ter wereld, en dat komt doordat het tien jaar eerder is verzonnen dan de andere (grote) platforms. AWS genereert zoveel geld dat de rest van Amazon eigenlijk niet meer zo belangrijk is.”

Het is voor Bezos en de zijnen hooguit oppassen dat het monopolie niet té groot wordt. “Straks blijft AWS als enige cloudplatform over, en dat wil de politiek uiteindelijk niet. Wellicht moet de scheiding tussen verschillende Amazon-diensten harder worden. Nu AWS meer dan 70 procent marktaandeel heeft, gaan we zo'n cyclus in. Anders drukt AWS anderen uit de markt, ook qua prijs.”

'Geen dozen kopen'

Richard Jonker heeft tot slot een tip voor de eindgebruiker. “We hebben jaren met flinke economische groei gehad en dat houdt een keer op. Ook daarom kunnen eindgebruikers hun IT-spullen beter kopen volgens een transcriptiemodel. Mijn nummer één advies, niet alleen voor het mkb maar zelfs ook voor enterprises: geen grote dozen meer kopen. Pas je IT-uitgaven aan de omstandigheden aan - koop niks waar je jaren aan vast zit. Ga geen grote langlopende contracten aan, maar doe iets waarbij je maandelijks afrekent. Grote investeringen in hardware zijn ook helemaal niet meer nodig, zo lang je maar een internetverbinding hebt. Al je software en data zit immers in de cloud. Investeer liever in goed personeel, want de concurrentiepositie van bedrijven zit straks niet meer aan de product- en verkoopkant, maar bij de inkoop van intellect. HR wordt steeds belangrijker, dus kijk goed naar de wensen en verlangens van je (toekomstige) werknemers.

'Camera's gaan telefoons achterna'

Een belangrijke ontwikkeling voor NETGEAR zelf is volgens Richard Jonker dat de software verdwijnt uit bewakingscamera's. “Net als bij telefoons zit ook daar de benodigde software steeds meer in de cloud. Momenteel is ongeveer 20 procent van alle cameranetwerken verbonden met een cloud, maar dat gaat snel veranderen. Daar liggen uitdagingen op het gebied van beveiliging, maar vooral ook kansen op het gebied van artificial intelligence (AI). AI maakt camera's slimmer, denk aan gezichts- en patroonherkenning. Een camera boven een stadion met honderdduizend mensen ziet één meneer de verkeerde kant op lopen, dat soort dingen."

Het is duidelijk dat de Chinese industrie hierin voorop loopt, helaas niet altijd met de beste bedoelingen van de kant van de Chinese overheid. Jonker: “Een Chinees staatsburger hoeft niet heel blij te zijn met alle 'vooruitgang', maar voor een bedrijf als Hua Wei is het fantastisch dat je een markt van 1,5 miljard mensen in de schoot geworpen krijgt die je in de gaten moet houden. Daar kunnen westerse technologiebedrijven niet tegenop, en daarom moeten we samenwerken. Dat is nu gebeurd in de Open Security & Safety Alliance (OSSA), een alliantie van camera- en softwarefabrikanten. Ook NETGEAR doet eraan mee, en gaat helpen de innovaties die we al hebben – dingen als onze Insight IoT device management cloud, op de schaal van miljoenen apparaten – naar die markt te brengen.”

De OSSA is volgens Jonker een belangrijke ontwikkeling. “Bij telefonie duurde het tien tot vijftien jaar totdat iedereen om was naar VoIP, maar bij camera's was de overgang naar IP binnen een paar jaar gepiept. Ook deze architectuurslag naar de cloud en het gebruik van intelligente applicaties en AI willen we in een paar jaar voltooid hebben. Het Chinese staatsbedrijf Hua Wei heeft technologie ontwikkeld die extreem voorop loopt. We willen die achterstand inhalen. Daarbij helpt het overigens dat Chinese fabrikanten in de VS inmiddels door een kunstmatige concurrentieslag buiten de staat worden gehouden. Dat geeft Amerikaanse en ook Europese en Koreaanse bedrijven veel mogelijkheden.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Hardware