Een goede gebruikservaring geeft je vleugels

Peter van Leest, Citrix

01-10-2019

Een goede gebruikservaring geeft je vleugels

Werken op een kantoor lijkt soms wel op wandelen door een moeras. Je begint er vol goede moed aan, maar al snel blijkt het allemaal veel moeizamer te gaan dan je wilt. Het begint al bij het opstarten van de computer, die een stuk ouder is dan de laptop die je thuis gebruikt. Daarna moet je je door een eindeloze stroom applicatievensters waden – en dat alleen maar om een workflow te starten of een aanvraag goed te keuren. Als je zo elke ochtend direct al het gevoel krijgt dat je langzaam vastloopt, is dat funest voor je productiviteit.

De werknemerservaring is de mate waarin de verwachtingen die de werknemer van de werkplek heeft overlappen met de ervaring die de werkomgeving werkelijk biedt. In een ideale situatie overlappen ze voor 100%. Dat klinkt simpel, maar het lastige is dat ieders beleving is gebaseerd op zijn of haar eigen verwachtingen - en die zijn voor elke persoon anders. Gelukkig blijkt uit de praktijk dat er meestal wel raakvlakken zijn. Bedrijven moeten die raakvlakken zien te vinden en vervolgens proberen te benutten.

In de afgelopen jaren is de situatie nog ingewikkelder geworden. De huidige generatie werknemers verwacht dat de IT-apparatuur op het werk net zo vlot en moeiteloos werkt als de apps en de gadgets die ze privé gebruiken.

Die slimme apparaten en de clouddiensten voor consumenten zijn nu het referentiepunt geworden waaraan al het andere wordt afgemeten. Sinds de introductie van de iPhone en de stortvloed aan slimme apparaten die daarop volgde, heeft deze zogenoemde 'consumerization' de lat aanzienlijk hoger gelegd voor IT en de werknemerservaring binnen bedrijven. En die lat gaat alleen nog maar verder omhoog, want volgend jaar bestaat wereldwijd ongeveer de helft van alle mensen in loondienst uit Generatie Y en Z. En die generaties zijn opgegroeid in een wereld vol slimme apparaten en een vrijwel ongelimiteerd aantal apps en clouddiensten.

Bedrijven die hun toekomst willen veiligstellen, zullen aan de verwachtingen van deze nieuwe werknemers moeten voldoen. Ze moeten een uitstekende werknemerservaring bieden, want het alternatief is dat ze voor deze generaties onaantrekkelijk zijn als werkgever. Dat vraagt om een hernieuwde focus op de werknemers, en naar het op zoek gaan naar manieren om hun betrokkenheid te stimuleren in een omgeving die steeds digitaler wordt.

Betrokkenheid van werknemers is onmisbaar voor de toekomst van een bedrijf. Volgens het rapport State of the Global Workforce van Gallup uit 2017 liggen de verkoopcijfers van bedrijven met betrokken werknemers 20 procent hoger en halen ze zo'n 21 procent meer winst. In datzelfde rapport staat ook dat 67 procent van de werknemers zich niet betrokken voelt bij zijn werk, en dat 18 procent 'totaal ongeïnteresseerd' is. Dergelijke cijfers laten duidelijk zien dat er een groot gat zit tussen de verwachtingen van de werknemers en de realiteit van hun werkomgeving.

De belangrijkste belemmering voor betrokken of, liever nog, enthousiaste werknemers is een slechte werknemerservaring. Die is het gevolg van ingewikkelde workflows, verouderde IT, clouddiensten met beperkte functionaliteit en versnipperde informatie. Daar zullen bedrijven dus iets aan moeten doen, als ze het talent willen binnenhalen waarmee ze concurrerend kunnen blijven werken. Als het netwerk traag is, je werknemers zich een weg moeten banen door allerlei vensters op zoek naar de juiste OK-knop, of als het uren kost om bepaalde informatie te zoeken in een van de vele databases, gaat de productiviteit drastisch omlaag. En de meeste mensen willen juist productief zijn!

De meest effectieve manier om productiviteit te verhogen is door een vlotte en gebruiksvriendelijke ervaring te bieden. Eigenlijk moeten bedrijven hun werknemers behandelen als klanten en ze de technisch best mogelijke gebruikerservaring bieden, zodat ze hun werk op een eenvoudige en intuïtieve manier kunnen doen.

Dat maakt een intelligente werkomgeving zo belangrijk. Die zorgt ervoor dat zakelijke IT net zo eenvoudig is als consumentenproducten, dankzij flexibiliteit, gebruiksgemak en slimme automatisering. Dat geeft werknemers de mogelijkheid om te werken waar, wanneer en waarmee ze maar willen. Een slimme werkomgeving zorgt bovendien voor een goede beveiliging, terwijl dat in de apps en diensten die zijn bedoeld voor consumenten maar al te vaak ontbreekt. Een geavanceerde beveiliging is mogelijk door alle apps en gegevens aan te bieden via een gebruiksvriendelijke interface, waarbij gebruikers zich via single sign-on kunnen aanmelden. Dat neemt meteen de frustratie weg van het moeten onthouden van allerlei gebruikersnamen en wachtwoorden. Een belangrijk onderdeel van deze innovatieve technologie is het gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie. Die worden ingezet voor het vereenvoudigen van terugkerende tijdrovende taken en het versnellen van processen, wat frustratie voorkomt en de productiviteit verhoogt.

Voor werknemers voelt het alsof je vanuit de auto overstapt op het vliegtuig. Natuurlijk kom je er met de auto ook wel. Maar vliegen gaat nu eenmaal veel sneller - en je kunt onderweg gewoon doorwerken omdat je niet op de weg hoeft te letten. Daarmee geeft de slimme werkomgeving je werknemers vleugels: door waardevolle tijd te besparen die productief kan worden besteed.

Meer weten over digitale werkomgevingen en hoe die de werknemerservaring verbeteren? Kom dan op 9 oktober naar Citrix Future of Work Tour in de Midden Nederland Hallen in Barneveld (of op 10 oktober in Events Den Berg in Londerzeel, België).

Peter van Leest, Citrix

Terug naar nieuws overzicht