Wouter Hoeffnagel - 07 oktober 2019

9 op de 10 slachtoffers van online oplichting is geld kwijt

1 op de 10 mensen die in 2018 zijn opgelicht bij een online aankoop, heeft de schade hiervan vergoed gekregen. Een op de drie had na dit incident minder vertrouwen in digitale veiligheid. 4 op de 10 slachtoffers hadden te maken met emotionele gevolgen.

Dit blijkt uit het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit, dat het CBS in het najaar van 2018 als pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de politie. Het onderzoek telt ruim 38.000 respondenten. 2,9% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder is in de afgelopen twaalf maanden opgelicht bij een online aan- of verkoop van goederen. 0,2% kreeg te maken met verkoopfraude, waarbij niet werd betaald voor een verkocht product. 2,7% was slachtoffer van aankoopfraude, waarbij het slachtoffer ondanks betaling geen product ontvangt.

Meeste incidenten met tweedehands verkoopsites

In de meeste gevallen werden slachtoffer opgelicht via tweedehands verkoopsites; 42% had hier een bestelling gedaan. Nagemaakte webshops volgen met 24%, terwijl 16,3% meldt opgelicht te zijn via legitieme webshops als Amazon en Alibaba. 6,5% is opgelicht via social media.

cbs-aankoopfraude-2018-gebru.png
Bron: CBS

Meerderheid doet geen aangifte of melding

De meerderheid van de slachtoffers heeft geen aangifte of melding gedaan. Bijna 4 op de 10 maakte melding bij één of meerdere instanties, zoals de politie of het landelijk meldpunt internetoplichting. 23% deed aangifte bij de politie, terwijl 14% wel melding deed maar geen aangifte.

cbs-2018-melding-en-aangifte-aank.png
Bron: CBS

Redenen om geen aangifte te doen zijn onder meer dat slachtoffers het incident niet belangrijk genoeg vonden of dat het om een klein bedrag ging. 22% denkt dat een melding niet helpt hun geld terug te krijgen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!