Witold Kepinski - 14 oktober 2019

Verkoop desktop monitoren in zakelijke markt gedaald

Verkoop desktop monitoren in zakelijke markt gedaald image

De totale verkoop van desktop-monitoren via distributeurs in West-Europa (WE) daalde in augustus, voornamelijk als gevolg van zwakke verkopen aan zakelijke klanten. Volgens verkopen gepubliceerd door CONTEXT, het bedrijf voor IT-marktinformatie, stegen de verkopen aan detailhandel en consumentenzaken. 

De totale verkoop van desktop-monitoren via distributeurs groeide met + 4% op jaarbasis begin Q3 (juli en augustus), maar dit cijfer verbergt een sterke stijging (+ 13%) in juli, gevolgd door een daling van -2% in augustus presteerden zowel zakelijke als consumentgerichte modellen slecht en daalde de verkoop aan zakelijke kanalen met -6%. Het enige lichtpuntje in de gegevens voor de maand is dat de verkoop via consumentenkanalen (detailhandel en detailhandel) bleef groeien en jaar op jaar met + 4% steeg.

"De nieuwste resultaten laten zien dat het groeiende aantal modellen met grotere of gebogen schermen gericht op creatieve professionals en gamers ook consumenten aantrekt en monitorvernieuwingen en aankopen versnelt", zegt Dominika Koncewicz, Senior Analyst voor Displays bij CONTEXT. Alleen al in augustus groeide de verkoop van gamemodellen en modellen met gebogen schermen met meer dan 50% op jaarbasis en de meeste hiervan werden verkocht aan consumentenkanalen (70% aan consumenten etail). Andere modellen met verhoogde interesse waren modellen met verversingssnelheden van 100Hz en hoger: 144Hz-monitoren vertegenwoordigden 13% verkoop aan consumentenkanalen in de maand - een toename van + 75% op jaarbasis.

Monitoren gericht op zakelijke gebruikers en geprijsd tussen 186 en 197 euro zorgden ook voor groei in consumentenkanalen. Deze modellen zijn niet de goedkoopste voor bedrijven, dus de resultaten bevestigen dat consumenten graag willen investeren in hoogwaardige monitoren die niet alleen aantrekkelijk zijn voor gamers en creatieven, maar ook voor thuiskantoren.

"Historisch gezien is Q4 het sterkste kwartaal voor consumentenverkopen, met name die van premium-monitoren", voegde Koncewicz toe. "Daarom zouden we in de maanden voorafgaand aan het kerstseizoen nog meer verkopen via consumentenkanalen moeten zien."

In Nederland steeg de verkoop met 7 procent in juli maar daalde het -19 procent in augustus.

 

 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!