Witold Kepinski - 21 oktober 2019

Resellers bekritiseren Lenovo en HP over pricing online stores

COO Gianfranco Lanci (foto) van Lenovo en CEO Enrique Lores van HP lagen tijdens het Canalys Channels Forum in Barcelona onder vuur door channel partners, vanwege de directe concurrentie door de eigen online winkels van deze leveranciers.

Sommige pc devices zouden daar goedkoper worden aangeboden dan de prijs die partners betalen bij distributeurs. Volgens Lores was het niet de bedoeling dat de eigen HP Store het partnerkanaal onderbiedt. “We hebben het grootste deel van de activiteiten die we in onze online winkel deden overgeheveld naar het kanaal en dat is niet veranderd. Dus ons belangrijkste go-to-market-model is en blijft de channel.”

Lanci van Lenovo gaf toe dat sommige producten in de VS in de eigen online winkels goedkoper kunnen zijn dan de prijs die partners betalen bij distributeurs. “Maar in EMEA is dat absoluut niet zo”, stelde hij het kanaal gerust. Fiona O'Brien, de EMEA-channelbaas van Lenovo, beloofde het probleem te gaan onderzoeken en een einde te maken aan elke prijsconcurrentie door de eigen online winkel, ook al beweerde ze tegelijk dat de directe online verkoop door Lenovo in EMEA minder dan één procent van Lenovo's inkomsten uitmaakt, en dan gaat het bovendien vooral om consumentenproducten. “Onze directe weg naar de markt loopt via partners”, zei O'Brien.

Ook EMEA-kopstuk bij HP Luciana Broggi zei dat het niet de strategie is te onderbieden op prijzen. “Het zal niet meer gebeuren.”

Lenovo baas Gianfranco Lanci toonde verder nog een opvouwbare Lenovo notebook. Voor welke prijs Lenovo het op de markt rond de zomer van 2020 brengt, staat nog open. Verder kont een nieuwe uniforme partnerportal van Lenovo Vanaf 1 april kunnen resellers ook via één portal offertes ophalen. Dat is mogelijk doordat de ERP en CRM systemen van de Chinees-Amerikaanse fabrikant dan zijn gestandaardiseerd.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!