Gartner: AI verandert mensen ingrijpend

24-10-2019 | door: Marco van der Hoeven

Gartner: AI verandert mensen ingrijpend

In Orlando ging deze week Gartner ITSymposium in première, dat over twee weken zal plaatsvinden in Barcelona. Tijdens de strategische voorspellingen lag het zwaartepunt sterk bij de effecten van artificial intelligence, niet alleen op de maatschappij, maar ook op mensen als individuen.

De analisten van Gartner noemden in hun strategische voorspellingen voor 2020 verschillende gebieden waarop AI voor ingrijpende veranderingen zal zorgen. De vier gebieden waarop die verandering het meest merkbaar zullen zijn, zijn augmentatie, het nemen van beslissingen, emotie en gezelschap. Gartner benadrukt op het congres dat het naast voorspellingen over technologie steeds meer gaat over wat het betekent om mens te zijn in een digitale wereld.

Werknemers

Een van de AI-gerelateerde voorspellingen is dat in 2023 het aantal mensen met een handicap dat wordt aangenomen zal verdrievoudigen, omdat AI en nieuwe technologieën drempels zal wegnemen. Plummer: “Mensen met een handicap vormen een pool van talent waar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Artificial intelligence (AI), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en andere opkomenden technologieën maken de werkplek steeds toegankelijker voor mensen met een handicap.”

Werkplek

Volgens Gartner zullen organisaties die actief mensen met een handicap werven daar direct de vruchten van plukken. Niet alleen in termen van goodwill, maar ook door een 89 procent hoger retentiepercentage een 72 procent hogere productiviteit en een groei in winstgevendheid van 29 procent.”

Advertenties en emotie

Een andere voorspelling is dat In 2024 het herkennen van emoties door AI effect zal hebben op meer dan de helft van alle advertenties die mensen zien. Gartner beschrijft Artificial emotional intelligence (AEI) als ‘the next frontier for AI development’, vooral voor bedrijven die emoties willen betrekken bij het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. 28 procent van alle marketeers zegt dat AI en machine learning (ML)de belangrijkste technologieën zijn die hun vak gaan beïnvloeden.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

AI