NETGEAR doet negen productaankondigingen op IFA Berlijn

Richard Jonker

NETGEAR doet negen productaankondigingen op IFA Berlijn

Arend Karssies

29-10-2019 | door: Witold Kepinski

NETGEAR doet negen productaankondigingen op IFA Berlijn

Met een verbeterd Insight voor vast en draadloos netwerkbeheer en de toevoeging van Mesh daaraan, deed NETGEAR op het afgelopen IFA event in Berlijn belangrijke aankondigingen. “NETGEAR is steeds meer een softwarebedrijf en ontwikkelt z'n software voortdurend door”, vertellen Richard Jonker en Arend Karssies. “Dat is met Insight, onze oplossing voor software defined networking, niet anders.”

Liefst negen productaankondigingen had NETGEAR in petto op het onlangs gehouden IFA in Berlijn, 's werelds grootste beurs voor elektronicaproducten voor consumenten en kleinere bedrijven. NETGEAR, de Amerikaanse fabrikant van netwerkapparatuur die zich steeds meer met software bezighoudt en in toenemende mate bekend staat om zijn Network-as-a-Service oplossingen, sprak op IFA vooral over Insight, het softwarepakket voor managend service providers (MSP's). “Dit jaar ging de helft van onze aankondigingen op IFA over software-innovaties”, vertelt Richard Jonker, Vice President SMB Product Line Management. “Een van de dingen waar we altijd krediet voor kregen, is dat we onze software blijven doorontwikkelen. Dat hebben we met onze network management suite Insight in extremis gedaan.”

Insight is een oplossing voor software defined networking (SDN). “Met SDN plaats je netwerk managementfuncties in een cloud in plaats van in een device”, legt Jonker uit. “Daardoor is een reseller in staat om op afstand allerlei diensten toegankelijk te maken. In de architectuur zit aardig wat hybride, wat Insight echt een MKB-product maakt; het maakt een eindklant in het MKB onafhankelijk. Recent hebben we verschillende dingen toegevoegd die het voor MSP's nog interessanter maken om Insight bij veel soorten (kleinere) klanten te gebruiken.”

Meer devices ondersteund

Zo is het aantal devices dat Insight ondersteunt aanzienlijk toegenomen. “We begonnen met één access point”, memoreert Jonker. “Nu hebben we 22 soorten switches en 5 verschillende wireless access points die met Insight kunnen worden beheerd. Uiteindelijk is het de bedoeling om alles wat we hebben, en wat genoeg CPU-power heeft, onder het management van Insight te brengen. Het aantal locaties is onbeperkt, zodat resellers al hun klanten – of dat nou een tandarts is met één access point in de wachtkamer of een scholengemeenschap met meer – allemaal onder dezelfde managementnoemer kunnen bedienen.”

De kracht daarvan is volgens Jonker vooral de prijs. “Voor resellers is die minder dan vijftien euro per apparaat per jaar, twintig keer zo goedkoop als wat sommige RMM-vendors (remote management monitoring) vragen voor een soortgelijke oplossing. Wij zien dit echt als een democratisering van software defined networking. SDN was in commercial networking al min of meer gebruikelijk, maar nog niet bij het MKB. Met het verbeterde Insight maakt NETGEAR nu een volgende slag, waarmee we SDN dus ook voor de kleinste bedrijven interessant maken.”

Voordelen

Voor zowel de eindgebruiker – het MKB zelf – als de reseller – de MSP – is Insight meer dan de moeite waard, vindt Jonker. “Resellers halen meer wederkerende omzet. Het is een nieuw business model: geen licentiemodel, maar een subscriptie- of abonnementmodel. Dat is een logisch gevolg van het feit dat je software kan runnen vanuit de cloud en dat je het hele product op afstand kan managen. Onze MSP's kunnen voortaan een nieuw model aanbieden dat binnen het MKB tot nu toe niet gebruikelijk was: Network-as-a-Service. Je verkoopt niet een switch of een access point met bijhorende bekabeling, maar de beschikbaarheid van draadloos internet per gebruiker per maand, of per access point per maand.”

Volgens Regionaal Directeur Benelux Arend Karssies heeft NETGEAR veel gepraat met zijn Nederlandse resellers over wat zij precies willen. “Zet er twintig in één ruimte en ze willen twintig verschillende modellen”, is zijn ervaring. “Maar het gaat wel ongeveer dezelfde kant op: ze willen een servicemodel per locatie, per gebruiker, per access point en per ruimte.” Hoe dat model er precies uitziet, is overigens aan de MSP zelf. “We hebben er 39 duizend in de wereld, allemaal met een ander business model, daar bemoeien we ons niet mee”, aldus Jonker. “Wij bieden alleen de tools, hun gereedschapskist voor network management. We laten het aan de MSP over om SDN verder op te tuigen, wat hij wel en niet in zijn service stopt.”

De eindgebruiker heeft met het vernieuwde Insight de beschikking over een modern netwerk, dat hij constant kan laten upgraden en dat niet elke vier of vijf jaar compleet moet worden vervangen. Jonker: “De eindgebruiker wil vooral 24/7 ontzorgd zijn. De apparaten communiceren zelfstandig met de management cloud. Is er een probleem, dan wordt dat ofwel opgelost door de software, ofwel de MSP krijgt een seintje, zodat die kan handelen. Het uitsmeren van het model over een abonnement maakt Insight ook financieel erg aantrekkelijk. Klanten krijgen niet één grote factuur in het begin van de looptijd, maar smeren hun uitgaven uit over bijvoorbeeld 36 maanden.”

Mesh

Een van de belangrijkste verbeteringen van Insight, zoals aangekondigd op IFA, is volgens Jonker de toevoeging van een nieuwe 4-poorts geïntegreerde gigabit Ethernet-switch met Mesh-WiFi access point. “We hebben verschillende innovaties die we elders in het bedrijf al hadden ontwikkeld aan Insight toegevoegd. Zo hebben we in het WiFi-segment nu ook Mesh toegevoegd. Met Mesh kunnen we een volledig netwerk inrichten, inclusief alle Virtual LANS en features die je gewend bent van een echt commercieel netwerk, maar dan zonder kabels te hoeven uitrollen voor meerdere access points. Ideaal voor omgevingen waarin je geen kabels kunt trekken, zoals een restaurant, een oud pand of sommige winkels.”

Lees meer over de laatste NETGEAR productaankondigingen op deze link.

Auteur: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Software