PQR: Leiding geven aan de digital society heeft vooral te maken met mores

Erik Wiechers

30-10-2019 | door: Redactie

PQR: Leiding geven aan de digital society heeft vooral te maken met mores

Stel, je staat als 'digital leader' op de voorpagina van het Financiële Dagblad (FD). Vervult zo'n artikel je dan met trots of met schaamte? Volgens Erik Wiechers, CEO van ICT-dienstverlener PQR, is dat de 'lakmoesproef' voor deugdzaam leiderschap. “Juist in deze tijd van digitalisering zijn economische leiders verantwoordelijk voor de veiligheid en privacy van iederéén”, vindt hij.

De digitale transformatie ontstijgt de wereld van ICT en is een ontwikkeling die de hele samenleving aangaat. Een veilig gebruik van nieuwe technologieën als artificial intelligence (AI) en Internet of Things (IoT), dat bovendien rekening houdt met de privacy van mensen, is de verantwoordelijkheid van de gehele ICT-sector en in het belang van de gehele samenleving. Volgens Erik Wiechers is de zorg voor een veilig gebruik van technologieën vooral een kwestie van mores.

“Veiligheid in brede zin is de allerbelangrijkste taak van leiders, zowel in de politiek als in het bedrijfsleven”, vindt Wiechers. “Medewerkers moeten een veilige plek hebben om te werken. Maar de decision-makers in het bedrijfsleven hebben ook een verantwoordelijkheid voor de samenleving, waar hun bedrijf tenslotte deel van uitmaakt. De maatschappelijke discussie over security en privacy die momenteel terecht wordt gevoerd, is wat mij betreft sterk gelinkt aan leiderschapsstijl en mores. Ik volgde ooit een opleiding tot commissaris aan de Nyenrode Business Universiteit, daar was een professor die vertelde over een heel simpele Lakmoesproef: als je op de voorpagina van het FD staat, compleet met naam en foto, en je schaamt je voor wat je hebt gedaan, dan heb je een mores-grens overschreden.”

Security en privacy zijn belangrijke thema's in de digitalisering. Wiechers: “Maar dat gaat niet alleen over ICT. Een veilig gebruik van technologieën is allereerst gebaat bij verantwoordelijk leiderschap. Er zijn mensen die zeggen: vertrouwen is goed, controle is beter. Ik ben van het omgekeerde: controle is goed, vertrouwen is beter. Vooral het brede maatschappelijke debat over de toekomst van onze privacy gaat voor een belangrijk deel over vertrouwen.”

Nederlands bedrijf

Wiechers volgde per 1 april dit jaar Ronald Schaap op als CEO van PQR, de ICT-dienstverlener met vestigingen in Amsterdam en De Meern die zichzelf trots een puur Nederlandse speler noemt en klanten bedient in allerlei sectoren. Zo is de overheid een belangrijke klant. “We zijn een van de weinige nog onafhankelijke spelers in het Nederlands ICT-kanaal. Je merkt nog de menselijke maat als je praat met onze medewerkers, die elke dag het verschil maken voor onze eindklanten.”

Ook bij PQR staan de activiteiten in deze tijden van digitalisering voor een belangrijk deel in het teken van een gang naar de cloud. De redenen waarom een eindklant naar de cloud wil, hebben volgens Wiechers dikwijls een maatschappelijke component. “We horen klanten roepen 'we moeten naar de cloud', maar het begint natuurlijk met het probleem dat een klant daarmee wil oplossen. Zo'n tachtig procent van onze klanten zit bij de overheid. Gemeenten die burgers helpen met van alles, waterschappen die zorgen dat we droge voeten houden. Of het Ministerie van Defensie dat vredestaken uitvoert in het buitenland, onder zware omstandigheden. Dat is allemaal veel breder dan ICT. We hebben natuurlijk onze hardcore ICT-mensen nodig, maar systemen moeten ook goed worden geadopteerd door de eindgebruiker. Een ICT-oplossing is pas effectief als die breed maatschappelijk en verantwoord wordt ingezet.”

Customer journey

PQR wil bedrijven naar de cloud brengen volgens een zelf ontworpen 'customer journey'. Wiechers: “Cloudcomputing laat eindgebruikers resources efficiënter gebruiken. Tegelijk zien we dat cloud en internet onze samenleving in z'n geheel ontzorgen. Onze taak is om het hele cloudgebeuren voor onze klanten zo simpel mogelijk te maken. Dat is hard nodig, want echte 'cloud only' bedrijven, zoals PostNL en Talpa, zijn er nog maar weinig. Zo'n 98 procent van de Nederlandse bedrijven zit nog zeker tien jaar in een hybrid cloud.”

Hoe dat komt? Wiechers heeft wel een idee en trekt een vergelijking met de veranderende automobielindustrie. “Ik ben gek op klassieke auto's. Rijd ik in z'n autootje, dan zitten daar vijftien knoppen in. Met vijf minuten uitleg rijd ik weg. Tegenwoordig rijd ik voor de zaak in wat wij noemen een 'iPad op wielen'. Dat lijkt allemaal heel simpel, met zo'n mooi touch screen aan boord. Maar daar zitten minstens 1500 knoppen achter, en na een uur uitleg van mijn dealer snap ik nog steeds de helft niet.”

Zo is het volgens Wiechers ook met applicaties op het werk. “De taak van onze mensen is dat zij die oude auto snappen, maar ook de meest hypermoderne Tesla. Door zowel de oude als de nieuwe wereld te begrijpen, brengen we rust in ICT. We kunnen de eindklant trainen, zodat hij alle functionaliteiten op de werkplek beheerst en zich volledig kan bezighouden met zijn eigen business en klanten.”

SpaceHub

Volgens Wiechers, die acht jaar voor Ziggo werkte, zijn consumentenbedrijven verder in het ontwikkelen van customer journeys dan B-to-B bedrijven. “Het gaat om 'touch points': momenten waarop je écht een verschil maakt voor je klant. Denk aan het klassieke rijtje advice, design, build, operate. We stellen zo'n reis samen vanuit de optiek van de klant, dus het is een outside-in benadering. We willen weten: op welke momenten heeft een klant een cruciaal advies van ons nodig? Waar wordt hij blij van?”

Wat goed helpt om klanten relatief eenvoudig naar de cloud te brengen, is het concept SpaceHub. Wiechers maakt opnieuw een vergelijking, dit keer met een huis. “Naar de cloud gaan is feitelijk de overgang van een koopwoning naar een huurwoning. Daarvoor betaal je huur, maar ook flink wat abonnementskosten, denk aan webdiensten. Met SpaceHub kijken we proactief welke kamers in een huis leeg komen te staan en zorgen dat die opnieuw worden (door)verhuurd. Ook kijken we waar opslagruimte nodig is en hoe duur die mag zijn. SpaceHub is een 'aggregator' over de grote platformen Google, Azure en AWS, waardoor klanten kunnen kiezen: de opslag is nu goedkoper bij Azure, dus we halen spullen weg bij AWS. Zo verlagen we de IT-kosten voor onze klanten en maken we de cloud laagdrempeliger.”

Door: Redactie

Terug naar nieuws overzicht