Gartner: Data- en analyticsstrategieën niet toegespitst op behoeften van digitale business

04-11-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: Data- en analyticsstrategieën niet toegespitst op behoeften van digitale business

Minder dan 50% van de gedocumenteerde bedrijfsstrategieën vermelden data en analytics als sleutelcomponenten voor het leveren van bedrijfswaarde, blijkt uit analyse van onderzoeksbureau Gartner. In traditionele data- en analytics strategieën worden vaak de behoeften van de digitale business over het hoofd gezien.

Moderne data en analyses dienen een breder bedrijfsdoel en zijn meer dan ooit geïntegreerd in de manier waarop mensen werken. Hierdoor ontstaat een nieuwe benadering voor data- en analyticsstrategieën, stelt Gartner. "Om te slagen in hun digitale initiatieven moeten IT-leiders eerst naar data kijken, in plaats van hier pas na afloop naar te kijken bij ad hoc projecten", zegt Mike Rollings, research vice president bij Gartner. "Chief data officers (CDO's) moeten overstappen op het gebruik van data en analytics om business modellen te transformeren en klantervaringen te verbeteren, waarmee de data- en analyticsstrategie naar het enterprise niveau worden getild."

Evolutie van data en analytics

"Decennialang zijn data- en analytics-strategieën servicegericht geweest, waarbij de strategie meer leek op een lijst van projecten of veranderingen in de business die ondersteuning van de data- en analyticsafdeling vragen", aldus Rollings. "Vandaag de dag moeten we data en analyses gebruiken in alles wat we doen in onze bedrijfsecosystemen, wat organisatie helpt te onderzoeken hoe het gebruik van interne en externe data kan bijdragen aan de heruitvinden van de waarde die we leveren."

Gartner wijst erop dat het definiëren van de data- en analyticsstrategie voor 86% van de data en analytics leiders een topverantwoordelijkheid is. Dit percentage lag in 2016 nog op 64%.

Moderne aanpak van gegevens en analyses

Bijna de helft van de IT-leiders is van plan om hun investeringen in analytics te verhogen om de digitale transformatie komend jaar te ondersteunen, blijkt uit cijfers van Gartner. "Het is onmogelijk om een digitaal bedrijf te zijn zonder een datagestuurde onderneming te zijn. En steeds vaker maken data en analyses deel uit van elke zakelijke discussie over digitale transformatie", aldus Rollings.

De implementatie van een data- en analytics-strategie wordt in de meest recente Gartner CDO-enquête als de meest kritische succesfactor van de CDO-respondenten geïdentificeerd. Desondanks hebben onvoldoende CDO's een evenwichtig data- en analytisch bedrijfsmodel neergezet. "Om op de lange termijn succesvol te zijn, moeten CDO's een evenwicht vinden tussen tactische en strategische activiteiten", aldus Rollings. "De kern van datagestuurd denken wordt gevormd door het beantwoorden van de fundamentele vraag hoe data en analytics kunnen worden gebruikt om te veranderen wat we doen en waarde toe te voegen. Er is geen ruimte voor een strategie die specifiek is voor het data- en analyseteam stelt Gartner, maar een noodzaak voor een bedrijfsmodel op ondernemingsniveau.

Raamwerk

Het Gartner Data and Analytics Strategy and Operating Model Framework onderzoekt de vereiste capaciteiten en bestaande tekortkomingen die moeten worden verholpen om waarde te creëren binnen de onderneming. "Ondernemingsstrategie en besturingsmodel zijn nauw met elkaar verwant", zegt Rollings. "Er zijn meerdere feedbackloops in het spel, en een verandering in de ene waarschijnlijke impact op keuzes in andere - vooral in volatiele tijden. Het is essentieel dat CDO's de een met de ander overwegen om gezamenlijk gegevens en analyses van een servicecentrum naar de competentie van de onderneming over te nemen."

Meer informatie ie beschikbaar in het document 'How to Craft a Modern, Actionable Data and Analytics Strategy That Delivers Business Outcomes', dat beschikbaar is voor Gartner klanten.

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

data, analytics