Vier stappen om lifecyclebeheer van devices onderdeel te maken van de channelstrategie

06-11-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Vier stappen om lifecyclebeheer van devices onderdeel te maken van de channelstrategie

Laptops vormen een integraal onderdeel van veel zakelijke IT-strategieën, zeker nu steeds meer bedrijven mobiel werken mogelijk maken voor hun personeel. Tegelijkertijd verwacht meer dan de helft van de IT-afdelingen dat er niet meer budget beschikbaar komt voor technologie-aankopen. Het lifecyclebeheer van devices wordt hierdoor steeds belangrijker. Dit biedt mogelijkheden voor resellers en de ontwikkelaars van devices, stelt dynabook. Het bedrijf zet vier manieren waarop zij gezamenlijk hun channelstrategie kunnen versterken op een rijtje.

1. Omarm het PC-as-a-Service-model

In plaats van devices aan te bevelen op basis van het aloude principe 'kosten versus functionaliteit', moeten channelpartners nadenken hoe ze hun aanbod het beste kunnen laten aansluiten bij de wensen van hun klanten op de langere termijn - en hoe ze kostenbeheer hierin kunnen opnemen. Het PC-as-a-Service (PCaaS)-model, waarbij de focus ligt op het eenvoudiger maken van het lifecyclebeheer van devices, biedt mogelijkheden om aan die wensen op de langere termijn te voldoen. Channelpartners kunnen daardoor pakketten op maat aanbieden aan klanten.

Belangrijk bij het aanbieden van PCaaS-pakketten is om van tevoren te bepalen welke eisen werknemers stellen aan hun device, om vervolgens te bepalen welke doelen in het lifecyclebeheerprogramma centraal moeten staan. Draait het bijvoorbeeld vooral om kostenreductie, of is het vrijmaken van tijd voor het IT-team het belangrijkste doel? Zodra de doelen zijn vastgesteld en de modellen gekozen, is de configuratie van de devices de volgende stap.

2. Lever gebruiksklare devices

Er moet altijd veel gedaan worden voordat een device klaar is voor gebruik. De voorbereidingsfase biedt resellers een uitstekende mogelijkheid om advies te geven en bijvoorbeeld packages aan te bieden waarin een configuratie-service is opgenomen. Zo worden er devices geleverd die direct gebruikt kunnen worden. Tijdens deze fase kunnen de laptops ook worden aangepast aan specifieke netwerk- en securityvoorwaarden via vooraf ingestelde BIOS-settings. Het leveren van devices die gelijk gebruikt kunnen worden zal klanten gemoedsrust geven - bovendien verlicht het de druk op het IT-team.

Naast de configuratie van een device maken organisaties zich vaak zorgen over de implementatie. Te vaak is dit nog een tijdrovend en complex proces dat voor een onderbreking van werkzaamheden zorgt binnen organisaties. Door het aanbieden van implementatie-ondersteuning, kunnen resellers deze zorgen wegnemen en voor een frictieloze implementatie zorgen. Dit houdt in dat de installatie on-site wordt uitgevoerd door deskundige technici. Zij kunnen oude devices ontmantelen, data migreren en nieuwe modellen klaarzetten. Zo nemen ze de angst voor werkonderbrekingen weg en bespaart het interne IT-team bovendien kostbare tijd.

3. Bied langdurige en complete ondersteuning

Downtime van devices is een groot probleem in de huidige ultra-mobiele zakelijke wereld. Zodra apparaten zijn geconfigureerd en gebruikt worden, moeten ze goed beheerd en onderhouden worden. De redenen voor resellers om te kijken naar PCaaS-oplossingen die standaard on-demand ondersteuningsdiensten bevatten, zijn flexibiliteit, gemak, snelheid en kostenefficiëntie. Denk bijvoorbeeld aan reparatie op locatie of het aanbieden van een vervangend model. Nog beter is een centrale portal waarin bedrijven hun assets kunnen beheren, technische informatie op kunnen vragen en supportverzoeken realtime kunnen volgen.

Een andere belangrijke reden is security. Bij een cyberaanval, fysieke schade of wanneer een device per ongeluk wordt geformatteerd, kunnen bedrijven belangrijke gegevens kwijtraken, met alle financiële gevolgen van dien - nog los van de reputatieschade. Dataherstel is daarom onmisbaar, of het nu gaat om het terughalen van per ongeluk gewiste bestanden of het op afstand leeghalen van gestolen devices.

4. Ondersteun klantdoelstellingen

Door uitgebreide mogelijkheden te bieden voor het lifecyclebeheer van devices in plaats van enkel losse apparaten te verkopen, ondersteunen resellers hun klanten in het reduceren van kosten, het bieden van duurzame oplossingen en het verhogen van werknemersproductiviteit. Door lifecyclebeheer onderdeel te maken van een PCaaS-gedreven IT-strategie kunnen IT-managers beter bijdragen aan het behalen van zakelijke doelstellingen. Voor resellers is het van belang dat ze de resources en kennis hebben om klanten ervan te overtuigen dat de aanvankelijke kosten van levenslange device-ondersteuning in het niet vallen bij de waarde die op de lange termijn wordt gecreëerd.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware