Wie wordt Distributor of the Year?

08-11-2019 | door: Jeroen Bordewijk

Wie wordt Distributor of the Year?

Wat zou het Nederlandse ICT-kanaal zijn zonder distributeurs? Dutch IT-channel reikt ook dit jaar een speciale award uit aan de broadline distributeur die resellers efficiënt, snel en met de beste prijsstelling bediende met hardware, software en/of diensten.

De genomineerden in deze categorie zijn:

ALSO ging in 2019 volledig over naar de nieuwe wereld van 'cloud first', waarmee de distributeur bij menig insider in het Nederlandse ICT-kanaal waardering oogstte. Sinds de oprichting in 1994 is ALSO immers actief geweest in het traditionele vakgebied van componenten, computers, randapparatuur, netwerkproducten, software en opslagproducten. Maar op het eigen event ALSO Presents waren de nieuwigheden niet van de lucht. In Nieuwegein toonde ALSO onder meer innovaties op het gebied van Large Format en 3D Printing, en ook de nieuwste ontwikkelingen op IoT-gebied kwamen langs. Zoals die van de Vlaamse IoT-specialist AllThingsTalk, die door ALSO in 2019 werd overgenomen.

Ook Arrow Nederland is genomineerd, volgens de motivaties onder meer omdat Arrow als de meest toonaangevende ICT-distributeur van Nederland mag worden beschouwd. Ook de slimme manier waarop de broadliner uit Houten gebruik maakt van social media platforms is een reden geweest om Arrow te nomineren. Gecombineerd met de juiste business approach stelt Arrow het kanaal snel en verfrissend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Met grote, innoverende evenementen voor zowel resellers als MSP's en eindgebruikers, zoals Snow IT en Arrow Cloud Connect, vergrootte Arrow zijn afzetkanaal en werden barrières verkleind. Arrow wil een platform zijn voor zowel kleine leveranciers als grote merken.

Copaco Nederland won deze award vorig jaar. In een ICT-wereld die steeds sneller verandert, wil de Eindhovense groothandel niet alleen een distributeur van producten zijn, maar vooral ook een partner die met de benodigde kennis en middelen de juiste (totaal)oplossingen aanbiedt. Om alle veranderingen in productaanbod, technologieën, arbeidsmarkt en klantbehoeftes bij te houden, wordt samenwerken steeds belangrijker. Met een platte organisatiestructuur wil Copaco relevant zijn voor partners en onderscheidend in de markt. Niet alleen innovatie, creativiteit en flexibiliteit zijn belangrijk, maar ook persoonlijk contact. In nauwe samenwerking met partners vinden de gespecialiseerde medewerkers van Copaco altijd de beste oplossingen voor specifieke ICT-vraagstukken.

Ingram Micro lanceerde in 2019 een nieuwe go-to-market strategie: One Ingram Micro. De Amerikaanse distributeur met een Nederlands hoofdkantoor in Utrecht wil zijn expertise, marktkennis en assortiment beter combineren. Ingram wil dat resellers complexe vraagstukken bij hun eindklanten beter uitvragen, omdat alleen zo de best passende oplossing voor hen kan worden samengesteld. Niet het productaanbod staat centraal, maar de werkelijke behoefte van de eindklant. Het productportfolio is opnieuw ingedeeld en bestaat nu uit vijf pilaren: core, productivity, connectivity, security en infrastructure management. De motor in dit nieuwe systeem is overigens onveranderd: een logistiek die wordt gekenmerkt door schaalgrootte, snelheid en prijs.

Tech Data werd in 2019 voor de tiende keer op rij door Fortune uitgeroepen tot 'een van 's werelds meest bewonderde bedrijven'. Ook in Europa en Nederland werden diverse (vendor) awards in de wacht gesleept, die de kwaliteit van Tech Data onderstrepen. De distributeur uit Florida is voor zowel leveranciers als klanten efficiënter gaan werken door de voorraden voor Nederland en België op te slaan in één centraal magazijn in het Belgische Aalst. Daarnaast verschoof de focus in 2019 verder van product naar totaaloplossing, en legde Tech Data zich toe op de transitie van transactionele business naar terugkerende inkomsten.

Door: Jeroen Bordewijk

Terug naar nieuws overzicht