Commerce.AI helpt retailers verder met klantbeleving

14-11-2019 | door: Hans Steeman

Commerce.AI helpt retailers verder met klantbeleving

Veel ondernemers doen wel zaken met klanten maar weten amper wie hun klanten zijn. Losse transacties worden niet geanalyseerd en dan ontbreekt er een helder inzicht over de wensen en nukken van de klantenkring. Als de informatie al verzameld is, dan zit hij vaak in diverse en ontoegangkelijk datalakes. Zonde dat die informatie voor commercieel gebruik veroren gaat, want het is informatie die van levensbelang kan zijn. De start-up Commerce.AI ziet hierin een kans en wil retailers, maar ook multinationals, helpen bij het opbouwen van kennis over hun klantenkring.

Het bedrijf wil een antwoord formuleren op de vraag wat AI kan betekenen bij het opbouwen van documentatie over een klantenbestand. Volgens de CEO Andy Pandharikar (foto) werkt Commerce.AI nu al samen met gerenommerde merken zoals Walmart, Chanel, Suzuki, Coca Cola en Unilever in het productcreatieproces. Zo wilde Chanel beter weten wat de klanten en de resellers bezig hield. Hiertoe moet de informatie van duizenden bronnen geanalyseerd worden om trends te vinden. Het analyseren van de verzamelde informatie die in verschillende datalakes zitten, is een gigantische opgave die handmatig nagenoeg onbegonnen werk ik. Automatisering en AI zijn de hulpmiddelen die absoluut nodig zijn om uit de datalakes de essentie te halen.

Andy Pandharikar: “Met behulp van AI hebben we merken de middelen gegeven om bijvoorbeeld de trends in de markt te herkennen, waarna ze hun nieuwe prducten hierop kunnen afstemmen. Hiermee neemt de winstgevendheid toe en worden logistieke verliezen kleiner omdat vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd”.\

Ook het spelen met prijspunten om de impact op het klantengedrag te analyseren en daarmee de financiële resultaten beter te voorspellen, is met behulp van AI ineens een stuk eenvoudiger geworden. Commerce.AI is een cloudbased service die draait op AWS en Google Cloud Platform, maar ook in de Alibaba cloud.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht