Redactie - 12 november 2019

De volgende generatie elektrische auto's, geverifieerd door blockchain

Recyclen is op wereldwijd vlak essentieel geworden om op een duurzame manier om te gaan met kostbare grondstoffen en om de afvalberg te verminderen. We weten allemaal dat we kranten, glas, plastic flessen en aluminium blikjes kunnen recyclen, maar hoe zit het met grotere voorwerpen zoals auto-onderdelen, metalen en grondstoffen? Elk jaar worden er tonnen producten weggegooid met overvolle vuilnisbelten als gevolg. Een deel van de bescherming van kostbare grondstoffen voor toekomstige generaties bestaat uit het zoeken naar innovatieve manieren om te recyclen, zodat verspilling en vervuiling door productie wordt voorkomen. Uit statistieken van de Universiteit van Centraal Oklahoma blijkt dat vervuiling drastisch kan worden verminderd door te recyclen, met wel 70%.

Iets dat op een effectieve manier kan worden gerecycled, zijn lithium-ionaccu's. Toch worden jaarlijks naar schatting 1,8 miljoen gebruikte accu's niet op een verantwoorde manier gerecycled. Hoewel het recycle percentage aanzienlijk is gestegen ten opzichte van de 5% die Milieudefensie in 2010 heeft berekend, is er nog een lange weg te gaan. De impact op het milieu van het niet recyclen van batterijen is enorm. Zeldzame metalen zoals kobalt komen op stortplaatsen terecht en geven giftige stoffen af die zich op hun beurt verspreiden in bijvoorbeeld de watervoorzieningen. In sommige delen van de wereld is het zelfs illegaal om batterijen niet te recyclen. Naast de impact op het milieu, vermindert recycling de mensenrechtenproblematiek met betrekking tot de ontginning van grondstoffen zoals kobalt. Kobalt wordt onder meer in de Democratische Republiek Congo gewonnen door slavenarbeid die ook door kinderen wordt uitgevoerd.

Milieuverantwoordelijk inkopen met Volvo-auto's

Volvo Cars zet zich al geruime tijd in voor de strengste normen op het gebied van veiligheid, verantwoorde inkoop en duurzaamheid. Het bedrijf streeft ernaar verantwoordelijk te handelen wat betreft de recycling van accu's en andere auto-onderdelen. Volvo Cars was het eerste grote premium automerk dat zich voor al zijn modellen heeft toegelegd op een hybride of volledig elektrische aandrijflijn, met als doel de automobielsector vooruit te helpen en de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren.

Nu, als volgende wereldprimeur, heeft Volvo Cars onlangs het eerste blockchain traceerbaarheidssysteem voor het traceren van kobalt in de accu's van elektrische auto's geïmplementeerd. Ze begonnen met lithium-ionbatterijen uit afgedankte telefoons en laptops, waaruit de grondstoffen werden gedolven. De toeleveringsketen leidde hen tot de batterijproducent CATL en vervolgens naar Volvo Cars. Gerecycleerde batterijen zijn een belangrijke onaangeboorde bron van middelen en zullen in de toekomst een groter deel uitmaken van batterij-uitrusting die in auto's, vrachtwagens en bussen gebruikt worden. De hoeveelheid lithium en kobalt dat wordt ontgonnen is namelijk bescheiden in vergelijking met de totale verwachte wereldwijde vraag. Het end-to-end proces is complex en omvat veel geografisch verspreide bedrijven in de toeleveringsketen, van bedrijven in de ontginningssector tot producenten van batterijen voor elektrische wagens.

Volvo Cars heeft als missie om elektrische wagenparken te creëren. Volvo Cars heeft namelijk een leidende rol op zich genomen in de ecologisch verantwoorde productie van auto's met het plan om hun hele portefeuille van voertuigen elektrisch te maken. Tegenwoordig kunnen consumenten plug-in hybride Volvo's kopen die de keuze bieden om op benzine of om elektrisch op batterijen te rijden. Tegen 2021 wil Volvo Cars vijf nieuwe elektrische voertuigen op batterijen aanbieden. Deze auto’s zullen, afhankelijk van de kobaltbevoorrading, worden aangedreven door lithium-ionen accu's.

Circulor en Oracle: Kobalt recycleren met blockchain

Door de vraag naar kobalt is de recycling van batterijen noodzakelijk, aangezien er niet genoeg kobalt wordt ontgind om aan de huidige vraag te voldoen. Daarom is het essentieel om de bestaande kobaltvoorraad op een verantwoorde manier te gebruiken en te recyclen. De leveranciers van accu's voor Volvo Cars zijn verplicht om de traceerbaarheid van de grondstoffen die in de accu's worden gebruikt, te garanderen.

Tijdens de zoektocht naar een oplossing om de grondstoffen in de accu's van elektrische wagens effectief te helpen opsporen en te traceren, de recycleerbaarheid ervan te na te gaan en de naleving van de regelgeving te garanderen, heeft Volvo Cars zich tot Circulor gewend. Circulor is een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in het gebruik van blockchaintechnologie voor het traceren van grondstoffen in toeleveringsketens.

Circulor heeft een platform ontwikkeld dat gebruik maakt van blockchaintechnologie van Oracle om een onveranderlijke chain of custody in de toeleveringsketen te creëren, in combinatie met kunstmatige intelligentie-algoritmes om afwijkingen in de gegevens te identificeren. Zo kan de naleving van de compliance-regels verzekerd worden en kunnen de te ondernemen acties gemakkelijker geïdentificeerd worden. Dit is in de praktijk getest voor tantalium dat in Rwanda wordt ontgind (tantalium is een conflictmineraal dat wordt gebruikt in condensatoren in telefoons en laptops) en nu voor kobalt dat wordt gebruikt in de accu's van elektrische auto's van Volvo Cars.

De voordelen van Oracle Blockchain voor het traceren van de toeleveringsketen

Oracle’s kant-en-klare blockchainplatform stelde Circulor in staat om zich te richten op hun specialiteit – het traceren van mineralen – zonder tijd en moeite te moeten besteden aan het ontwikkelen van een blockchaininfrastructuur. Oracle Blockchain biedt gebruikers een eenvoudige manier om een veilige blockchain op te zetten:

Een volledig beheerd cloudplatform voor snelle levering en vereenvoudigde adminstratie van blockchainnetwerken.

Omvat: infrastructuurcomponenten, Hyperledger Fabric-onderdelen, REST-proxy en bedieningsconsole.

Eenvoudige onboarding met vooraf geïntegreerde, ingebouwde identiteitsverificatie.

De voordelen van het gebruik van Oracle Blockchain om grondstoffen en auto-onderdelen op te sporen en te traceren zijn volgens Circulor's CEO Douglas Johnson-Poensgen talrijk. "Met de blockchainoplossing van Oracle hoefden we ons geen zorgen te maken over ons vermogen om een oplossing van ondernemingsklasse te bieden. Oracle's blockchainoplossing levert namelijk direct out-of-the-box bedrijfsprestaties die bovendien veilg en schaalbaar zijn".

Dankzij de traceerbaarheid en verificatie van de toeleveringsketen door blockchain kunnen zowel Volvo Cars als hun klanten verzekerd zijn van de integriteit van de auto-onderdelen, verantwoorde inkoop en naleving van de regelgeving.

Door: Mary Hall, Director Oracle Blockchain Product Marketing

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!