Concurrentie telecomproviders neemt toe; prijzen opnieuw onderuit

12-11-2019

Concurrentie telecomproviders neemt toe; prijzen opnieuw onderuit

Er is veel concurrentie onder telecom providers. Iedere provider wil natuurlijk de beste deal aanbieden aan zijn klanten. Hierdoor is er veel concurrentie die veel invloed heeft op de prijs van abonnementen. De ene provider biedt een ontzettend laag tarief en de ander biedt juist weer een hele grote internetbundel aan. Iedere provider probeert klanten te werven met aantrekkelijke aanbiedingen. Het is dus een hevige strijd in de wereld van de telecom. Een voordeel voor de consument is dat de prijzen vaak laag zijn en er mooie aanbiedingen voorbij komen. Voor internet vergelijken is het dan ook het perfecte moment. Je wilt natuurlijk niet teveel betalen.

Voordelen voor de consumenten

Voor consumenten worden de prijzen de laatste tijd een stuk gunstiger. Dit komt vooral door de grote providers die al de diensten in een alles in een pakket verkopen. Voorheen werd tv, internet en bellen vaak gecombineerd. De vaste telefoon verdwijnt natuurlijk uit steeds meer huizen. Hierdoor wordt mobiele telefonie vaak toegevoegd aan het alles in een pakket. In veel gevallen is dit erg voordelig voor de consument. Bij veel providers heb je zelfs de mogelijk om met je hele gezin een bundel kunt krijgen. Als we deze tarieven vergelijken met die van een los abonnement vallen de bundel prijzen een heel stuk voordeliger uit.

Nadelen voor providers

De dalende prijzen zijn natuurlijk wel nadelig voor de providers. Zij verdienen namelijk een stuk minder geld door de hoge concurrentie. Daarnaast brengen de lage tarieven ook risico’s met zich mee voor de providers. Het is vooral te zien dat de kleine providers moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Dit komt omdat zij de bundels niet zo goedkoop aan hun klanten kunnen aanbieden. De grote providers maken soms niet eens winst op de goedkope pakketten. De reden dat zij de prijs zo laag houden is om klanten te lokken en extra diensten zoals bijvoorbeeld Netflix te verkopen. Daarnaast proberen zij simpelweg de concurrentie uit te schakelen.

Voor de consument is het momenteel erg voordelig om een goed alles in een abonnement af te sluiten. Het is dan ook slim om hier direct naar te kijken als je dit nog niet gedaan hebt. De vraag is natuurlijk voor hoe lang de prijzen zo laag blijven. Voor de providers is het natuurlijk erg lastig om deze lage tarieven aan te houden.

Door: Sam Hofmeijer, content marketeer bij LEQUAL

Terug naar nieuws overzicht
Mobility