Wouter Hoeffnagel - 15 november 2019

Meer vraag naar slimme luidsprekers in derde kwartaal

De wereldwijde markt voor slimme luidsprekers is met 44,9% tot 28,6 miljoen stuks in het derde kwartaal van 2019. Amazon is marktleider met 10,4 miljoen geleverde slimme luidsprekers, wat onder meer te danken is aan sterke prestaties op Prime Day, back-to-school en off-to-college campagnes. Alibaba is in China marktleider en staat wereldwijd op de tweede plaats. Google is door Baidu van de derde plaats gestoten.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Het is voor vendoren moeilijker geworden de verkoop van smart speakers te stimuleren. "Amazon heeft het 'Echo Upgrade Program' gelanceerd om gebruikers te verleiden tot het inruilen van oude Echo of niet-Echo Bluetooth-luidsprekers om de penetratie van Echo-toestellen in het huishouden verder te verhogen," aldus Jason Low, senior analist bij Canalys.

canalys-smart-speakers-Q3-2019.png

"De uitdagende retailomgeving en de dalend aantal verscheepte units dwong Google om meer samenwerkingsverbanden te zoeken, onder meer met Spotify, om de verkoop via verschillende kanalen te stimuleren. We zien soortgelijke samenwerkingstrends in China, waar Alibaba zijn retail relaties en channel mogelijkheden inzet om slimme samenwerkingen aan te gaan met merken als Starbucks, Budweiser, Abbott en Oreo - evenals andere lokale en internationale bedrijven. Dit heeft de aantrekkingskracht van de consument van Tmall Genie-apparaten (red: een slimme speaker ontworpen door Alibaba) aanzienlijk vergroot.".

Vraag naar slimme beeldschermen stijgt

Het segment slimme beeldschermen is wereldwijd met 500% gegroeid tot 6,3 miljoen verscheepte units in het derde kwartaal van 2019. "De Echo Show 5 smart display heeft aanzienlijk bijgedragen aan het succes van Amazon in het derde kwartaal, met een aandeel van 16% in het totale aantal zendingen van Amazon wereldwijd. Hiermee is het scherm het meest verscheept van alle merken displays", aldus Canalys-onderzoeksanalist Cynthia Chen. "Ondanks het feit dat slimme displays steeds belangrijker worden in de strategieën van leveranciers, blijven prijsgevoeligheid voor de consument en pragmatisch gebruik de belangrijkste uitdagingen die moeten worden overwonnen."

Canalys noemt de introductie laaggeprijsde apparaten een vitale groeifactor voor het smart display segment en verwacht een verhitte concurrentie in de aanloop naar het vierde kwartaal.

canalys-smart-speakers-q3-2019-2.png

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!