Ayehu automatiseert IT operations

19-11-2019 | door: Hans Steeman

Ayehu automatiseert IT operations

IT-operations is een activiteit die zowel voor de engineers als de helpdeskmedewerkers 24/7 serviceverlening vereist. Arbeidsintensief, dynamisch, moeilijk planbaar en vooral kostbaar, dat is evident. Managed serviceproviders kunnen de klus weliswaar overnemen, maar uiteindelijk staan zij voor dezelfde uitdaging. De Israëlisch/Amerikaanse start-up Ayehu heeft zich eigenaar van deze uitdaging gemaakt. De uit Israël afkomstige Gabby Nizri (foto) is de co-founder en CEO van Ayehu en zag daar zijn kansen. Hij ging op zoek naar een aanpak en strategie om het leven van CIO’s eenvoudiger te maken. Zijn visie is: “Laat de IT-operations autonoom zijn werk doen oftewel Integrate, Orchestrate en Automate”.

De geautomatiseerd procesbesturing die Ayehu ontwikkeld heeft is een service die bedrijven op abonnement basis kunnen afnemen. Er is voor CIO’s dan geen reden meer om het juk van een kostbare en minder efficiënte IT-operations.com te dragen. De reden waarom Ayehu wel succesvol kan zijn volgens Gabby Nizri: “Personeel is niet eenvoudig schaalbaar, robots wel”.

Storage

Het Ayehu-concept laat zich volgens Nizri simpel beschrijven: “We pakken de handmatige en repeterende zaken binnen IT-operations dagelijks voorkomen op, zoals het beheer van storage en VM’s, en automatiseren deze taken. Deze automatiseren we”.

Software Patches

Ook voor de IT-helpdesk zijn er zeer veel repeterende activiteiten. Medewerkers die hun wachtwoord vergeten zijn en een reset nodig hebben, het provisionen van werkplekken aka VM’s en het uitrollen van de vele software patches die leveranciers constant aanleveren. Het zijn taken die Ayehu simpel kan overnemen en men maakt daarmee tijd vrij op de helpdesk. Daar ontstaat dan ruimte voor maatwerk van unieke en complexere problemen.

AI en Machine Learning

Ayehu heeft een aantal kernwaarden gedefinieerd: eenvoud (elke IT-medewerker kan er mee overweg), intelligentie op basis van machine learning en AI, schaalbaar zoals alle geautomatiseerde IT en geïntegreerd door verbindingen tussen IT, security en diensten te leggen.

Ayehu draait on-premises in het eigen domein van de klant en er is dus geen verbinding met een externe cloud nodig. Dit reduceert het risico op veiligheidslekken, aldus Nizri.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht