Decathlon integreert digitale en fysieke winkel

Decathlon integreert digitale en fysieke winkel

19-11-2019 | door: Marco van der Hoeven

Decathlon integreert digitale en fysieke winkel

Decathlon USA heeft in San Francisco een nieuw filiaal neergezet waarbij de fysieke en digitale winkel volledig zijn geïntegreerd met software van Salesforce-dochter MuleSoft. Dat heeft onder meer geleid tot nieuwe bestelmogelijkheden, inventarisatie met een robot en cashloos betalen.

Retailketen Decathlon verkoopt sportartikelen in 1.600 winkels in 55 landen, en via de website. De winkel van Decathlon op Mission Street in San Francisco is vanuit een Greenfield-situatie gebouwd met een volledig nieuwe infrastructuur.

Tony Leon, CIO en CTO bij Decathlon USA: “Decathlon is veertig jaar gelden opgericht in Frankrijk als retailer, in een tijd dat er nog geen ecommerce was. Dat is in de loop der tijd natuurlijk helemaal veranderd. Toen we in 2016 onze winkel in de Verenigde Staten gingen opzetten was onze visie dan ook dat we zowel retail als ecommerce wilden doen. Maar alle afzonderlijke systemen die in de loop der jaren zijn neergezet in de organisatie waren daar niet op berekend.”

Oplossing

Decathlon USA zocht dus een oplossing om die systemen met elkaar te laten communiceren. Daarvoor zet de retailer het Anypoint Platform van MuleSoft in. Met behulp van API’s worden zo alle relevante systemen en processen met elkaar verbonden. Hiermee zijn de fysieke en digitale samengevoegd om de Amerikaanse klanten daadwerkelijk een omnichannel-ervaring te kunnen bieden. Deze bedoeling zal later ook naar andere landen worden uitgebreid.

Legacy

Wat Decathlon heeft neergezet is een op cloud gebaseerd order management platform met herbruikbare API’s, naar onder meer productprijzen, orderverwerking, inventaris en fulfilment. Met het Anypoint-platform heeft de retailer een basisreeks van elf API’s gebouwd om de verbinding te maken met de oude legacy-systemen, om daar de relevante data uit te halen. Zo worden onder meer de ecommerce bestellingen gesynchroniseerd met real time inventarisdata.

Winkelervaringen

Naarmate er nieuwe projecten bijkomen worden nieuwe nodes aan het applicatienetwerk toegevoegd, die door verschillende delen van het bedrijf gebruikt kunnen worden. Volgens Decathlon leidt dat tot grote efficiëntievoordelen, en verloopt het toevoegen van nieuwe technologieën, zoals shipping-oplossingen, drie keer zo snel. Tony Leon: “Met de combinatie van API’s en integratie in het Anypoint Platform kunnen we vrijwel direct volledig nieuwe en verrassende winkelervaringen.”

 

Terug naar nieuws overzicht