Europa is snelstgroeiend smartphonemarkt

25-11-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Europa is snelstgroeiend smartphonemarkt

Europa is in het derde kwartaal de snelst groeiende regio op de wereldwijde smartphonemarkt, met een jaarlijkse stijging van 8% in het aantal verscheepte units. Europa presteert hiermee beter dan Azië-Pacific, dat met 6% is gegroeid.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. Q3 2019 is het best presterende derde kwartaal in de geschiedenis van de Europese markt. Dit is vooral toe te schrijven aan Samsung, dat opnieuw sterke prestaties laat zien in de regio. Samsung verscheepte 18,7 miljoen smartphones in het derde kwartaal, een stijging van 26% op jaarbasis.

Chinese bedrijven zetten in op groei

Chinese leveranciers, onder leiding van Huawei en Xiaomi, geven Europa de hoogste prioriteit in hun wereldwijde expansie met het oog op de handelsspanningen tussen de VS en China. Huawei behoudt de tweede plaats met 11,6 miljoen eenheden, wat een sterk herstel illustreert na de 8,5 miljoen eenheden die het bedrijf in het tweede kwartaal verscheepte. Het resultaat is echter nog steeds lager dan in het eerste kwartaal en ongeveer gelijk aan dat van het derde kwartaal van 2018. Xiaomi groeide in het derde kwartaal met 73% in Europa, wat te danken is aan een agressieve marktuitbreiding en een sterke volumeproductenportefeuille. Xiaomi heeft hierdoor de vierde plaats in de markt in handen, na Apple.

canalys-europa-smartphone-q3-2019-1.png

"Europa bevindt zich in een gunstige positie en trekt de aandacht van veel Chinese verkopers gezien het evenwicht in het kanaal. De operatoren en open kanalen vormen respectievelijk 47% en 50% in termen van go-to-market. Dit heeft geleid tot schaalvergroting en gezondere marges met mid- en high-end producten. Een andere belangrijke stimulans voor Chinese verkopers om meer in te zetten, is de mogelijkheid de strijd aan te gaan met een verzwakt Huawei", zegt Canalys-analist Mo Jia. "Ondanks het feit dat de verzendingen in het derde kwartaal herstellen van een rampzalig tweede kwartaal, laat Huawei haar zware periode nog niet achter zich. De West-Europese zendingen daalden opnieuw met 17% op jaarbasis. Centraal- en Oost-Europa blijken meer solide voor het bedrijf: het aantal verscheepte units groeiden met 26% per jaar.

'2020 wordt een zeer dynamisch jaar'

Andere Chinese partijen zijn echter snel bezig met het opbouwen van capaciteiten en een plan voor Europa. Xiaomi is een voorbeeld en versnelt zijn markttoetredings- en kanaalontwikkelingen met operatoren en open kanalen. In navolging van andere Chinese merken zoals Oppo, Oneplus, Realme en Vivo gaan naar verwachting ook andere Chinese merken meer investeren in merkbekendheid en lokale verkoopkracht. Gezien deze nieuwkomers op de markt verwacht Canalys dat 2020 voor de Europese markten een zeer dynamisch jaar wordt.

canalys-europa-smartphone-q3-2019-2.png

"Europa zit vol kansen en bedreigingen", aldus Ben Stanton, senior analist bij Canalys. "Aan de negatieve kant heeft Brexit al een impact gehad. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal verscheepte premium toestellen van Samsung en Apple dit jaar gestegen in aanloop naar de eerdere Brexit deadlines in respectievelijk in maart en recentelijk oktober. Dit werd gevolgd door een grote daling aangezien distributeurs zich gedwongen zagen om producten op voorraad te nemen en zich in te dekken tegen dreigend tariefrisico. Deze kunstmatige boost op de korte termijn verstoort de markt en de daarmee gepaard gaande risico's, kosten en onzekerheid vormen een aanslag op de sector."

canalys-europa-smartphone-q3-2019-3.png

"Toch zijn er grote kansen in Europa nu de 5G-netwerken worden uitgerold. Het Europese operatielandschap is gefragmenteerd in vergelijking met landen met een grote bevolking, zoals de VS of China, zodat de opbouw van het netwerk trager zal verlopen. Deze versnippering betekent echter dat smartphoneverkopers een veel breder scala aan potentiële partners hebben. In sommige markten zijn in een ongekend nieuwe tempo relatief nieuwe merken zoals Xiaomi en Oppo actief geworden. Naar verwachting blijven operators in de komende jaren gedurfde beslissingen nemen nu de 5G-strijd volgend jaar verschuift naar het middensegment", aldus Stanton.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Mobility
Mobility