Wouter Hoeffnagel - 27 november 2019

Verkoop van smartphones opnieuw gedaald

Verkoop van smartphones opnieuw gedaald image

De wereldwijde verkoop van smartphones is in het derde kwartaal van 2019 opnieuw gedaald. De verkoop is 0,4% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers van Gartner. De daling is volgens het onderzoek toe te schrijven aan consumenten die meer waar voor hun geld willen. Gebruikers verkiezen steeds vaker midrange smartphones boven topmodellen, aangezien deze goedkopere apparaten hen meer waar voor hun geld biedt. "Daarnaast wachten consumenten tot het 5G-bereik is uitgebreid naar meer landen, waardoor smartphone gebruikers hun aankoopbesluit uitstellen tot 2020", licht Anshul Gupta, senior research director bij Gartner, toe.

Instap- en midrange modellen

Met het oog op deze verschuiving versterken merken als Samsung, Huawei, Xiaomi, OPPO en Vivo hun portfolio met instapmodellen en midrange smartphones. Zowel Huawei, Samsung als OPPO zijn dankzij deze strategie in het derde kwartaal gegroeid. Apple zag zijn verkoopcijfers juist opnieuw met dubbele cijfers teruglopen.

gartner-smartphones-3q19.png

Huawei presteert goed

Huawei is de enige partij in de top 5 wereldwijde smartphonefabrikanten die een dubbelcijferige groei neerzet. Het bedrijf verkocht in het derde kwartaal 65,8 miljoen smartphones, wat 26% meer is dan in dezelfde periode een jaar eerder. Met name in China doet Huawei het goed; het bedrijf verkocht 40,5 miljoen smartphones in China en heeft een marktaandeel van bijna 15% in handen.

Hoewel het aanstormende verbod voor Amerikaanse bedrijven om producten aan Huawei te leveren nog niet volledig is ingevoerd, heeft deze stap van de Amerikaanse overheid de reputatie van Huawei internationaal beschadigd. In China blijft het ecosysteem van het bedrijf echter groeien. Gartner wijst op patriotisme onder partner van Huawei, die na de Amerikaanse stap extra inzetten op het promoten van Huawei smartphones in China. Dit maakt het voor lokale spelers moeilijk te concurreren met Huawei.

Samsung is marktleider

Samsung blijft marktleider in het derde kwartaal en zag zijn smartphoneverkopen met 7,8% stijgen. "De aggressieve herschikking van Samsung's portfolio, met een focus op het midrange- en instapsegment, heeft zijn concurrentiepositie versterkt", aldus Gupta.

Apple zag zijn verkoopcijfers opnieuw dalen en verkocht 40,8 miljoen iPhones wereldwijd, een daling van 10,7% ten opzichte van Q3 2018. Sales acties en kortingen in verschillende markten waren volgens Gartner niet genoeg om het tij te keren. Wel wijst Gartner op de groeiende verkoop van iPhones in China. Met name de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max zijn goed ontvangen in het land.

Black Friday en Cyber Monday

Gartner verwacht dat Black Friday en Cyber Monday een impuls geeft aan de verkoop van smartphones. Naar verwachting bieden vendoren als Google en Samsung scherpe kortingen voor niet alleen oudere modellen, maar ook hun nieuwste smartphones.

Concurrentie tussen fabrikanten is komend jaar met name gericht op het intelligenter maken van smartphones. Apparaten leveren in toenemende mate gepersonaliseerde content en services die bouwen op de context en voorkeuren van gebruikers.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!