IBM helpt snel te reageren op marktwijzigingen

28-11-2019 | door: Teus Molenaar

IBM helpt snel te reageren op marktwijzigingen

Het draait allemaal om snelheid; om applicaties mobiel te maken, om ze te testen, te beveiligen en in gebruik te nemen. “Daarom is het samengaan van IBM en Red Hat een perfecte oplossing. Wij verkorten de time-to-market voor onze klanten”, zegt Jakob Olsen (foto), VP IBM Benelux Cloud. En daarom is snelheid het centrale thema op het IBM Partner Ecosystem Event van 19 november in Utrecht.

Olsen gebruikt grote woorden als het om de fusie van Red Hat en IBM gaat: “A match made in Heaven”. Hij licht het toe. “Wij zagen elkaar al vaak bij klanten. Samen kunnen we de beste oplossingen bieden. Red Hat blijft zelfstandig opereren, maar we weten elkaar te vinden en trekken samen op om de juiste oplossingen aan te dragen. Daarbij focussen we allebei op hybrid cloud vraagstukken en oplossingen. Wij hebben onze oplossingen en brengen die naar het containerplatform OpenShift van Red Hat. Onze klanten hoeven niet op zoek te gaan naar mensen met grondige kennis van de technologie, want alles is op elkaar afgestemd en samengevoegd; we hebben voorverpakte oplossingen, met zogenaamde Cloud Paks. Onze partners spelen daarbij een grote rol: zij kunnen nagaan welke oplossing een klant nodig heeft. Wij hebben 117 softwareproducten voor cloudtoepassingen. Die hebben we ondergebracht in zes verschillende bundels; Cloud Pak for Applications, - for Data, - for Integration, - for Automation, - for Multicloud Management en - for Security. Onze partners hoeven dan geen 117 applicaties te beheersen, maar kunnen zich concentreren op deze bundels.”

Voor de partners zijn er aanvullende kansen: de implementatie en het beheer regelen van de gekozen oplossing(-en) en de beveiliging in goede banen leiden. “Het mooie is dat beide partnergroepen – van IBM en Red Hat – herkennen welke voordelen de overname heeft. Zij kunnen bijvoorbeeld onze producten en diensten voor kunstmatige intelligentie overal toepassen. Het Watson portfolio draait overal. IBM is echt open; en dat is versterkt door het aanbod van Red Hat. Alle partners vinden het interessant. Red Hat was al twintig jaar partner van IBM; dat zie je terug in het gemak waarmee we nu samen optrekken. Wij kijken op dezelfde manier naar de markt.”

Geen plug and play

De Cloud Paks die IBM (samen met Red Hat) aanbiedt, zijn geen plug and play, benadrukt Olsen. “We hebben partners nodig die ervoor zorgen dat ze naadloos passen binnen het bestaande IT-landschap van een klant. Welke cloud is zinvol, zijn echt alle applicaties geschikt voor de cloud, zijn ze ‘container ready’? Hierop kunnen onze partners antwoord geven bij hun streven om de meest efficiënte en economisch aantrekkelijke oplossing samen te stellen”, zegt Olsen.

Sander Slingerland, Directeur Partner Ecosystem Organisatie bij IBM Benelux, ziet in dit licht dat grenzen vervagen. “Pure resellers ontpoppen zich meer en meer als cloud service provider en cloud integrator; zij bieden onze diensten aan als cloud oplossing. Het is wel een denkproces dat daaraan vooraf gaat. De partners moeten de kansen van cloud zien en pakken. Het gebeurt nu wel, maar ik had verwacht dat het sneller zou gaan. De afgelopen jaren is pas 20% van de workloads naar de cloud gebracht; nu komen we op het punt dat bedrijven daadwerkelijk mission critical workloads naar de cloud gaan brengen en gaan schalen met trusted en onbevooroordeelde AI, het moeilijke werk komt nog en er ligt dus nog een enorme kans.”

Red Bull Racing

De vereiste snelheid om bedrijfsapplicaties naar de cloud te brengen en om die applicaties zelf sneller en betere bedrijfsresultaten te laten leveren, is niet treffender te verbeelden dan wat er binnen het Red Bull Racing team gebeurt. Dat stond centraal op het IBM Partner Ecosystem Event, dat afgelopen dinsdag plaatsvond in De Fabrique te Utrecht. Het thema was ‘snelheid’.

Partners werden bijgepraat op de IBM strategie, IBM innovaties rondom AI en Quantum computing, RedHat acquisitie, partner ecosystem-programma's en resultaten.

Red Bull Racing engineer Ian Brunton vertelde over hoe Aston Martin Red Bull Racing data gebruiken gedurende, maar met name voor, de race om met de beste teams in de F1 te concurreren. Ex-Formule 1 Red Bull coureur Robert Doornbos vertelde hoe je aan de top komt en blijft, hoe enorm belangrijk data is in deze sport en hoe dit wordt gebruikt. En om helemaal in het thema te blijven gaf IBM zijn partners de gelegenheid hun eigen snelheid te testen in een ronde op de kartbaan of in een simulator.

Bekijk de video van het IBM Partner Ecosystem event.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud