IDC verwacht tot 2023 forse groei voor AR- en VR-markt

03-12-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

IDC verwacht tot 2023 forse groei voor AR- en VR-markt

De investeringen in augmented reality (AR) en virtual reality (VR) groeit de komende jaren fors. Naar verwachting wordt in 2020 18,8 miljard dollar geïnvesteerd in de technologie, wat 78,5% meer is dan de 10,5 miljard dollar aan investeringen in 2019.

Dit voorspelt onderzoeksbureau IDC in zijn Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide. De groei zet naar verwachting tot 2023 door met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 77%.

Commerciële sectoren investeren flink

Vooral commerciële sectoren investeren flink in AR en VR. Naar verwachting is in 2023 68,8% van alle investeringen in AR en VR afkomstig van commerciële gebruikers, ten opzichte van 50% in 2020. Retail (1,5 miljard dollar) en de maakindustrie (1,4 miljard dollar) investeren naar verwachting het meest in de technologie. De investeringen groeien naar verwachting echter in 15 sectoren met een CAGR van meer dan 100% in de komende vijf jaar. De groei is het grootst in de investerings- (181,4% CAGR) en bankensector (151,9% CAGR).

Consumenten investeren met 7 miljard dollar in 2020 meer in AR en VR dan welk zakelijk segment dan ook. De consumentensector laat echter met 39,5% CAGR ook de laagste groei zien. In de publieke sector blijven de investeringen tot 2023 naar verwachting stabiel.

Meetbare bedrijfsresultaten

"De commerciële omarming van AR en VR blijft uitbreiden naarmate de kosten dalen en de voordelen van een volledig uitrol tastbaarder worden. De focus verschuift van praten over technologische voordelen naar het tonen van daadwerkelijk meetbare bedrijfsresultaten, waaronder productiviteit en efficiëntiewinst, kennisoverdracht, veiligheid van werknemers en meer betrokken klantervaringen", legt Giulia Carosella, onderzoeksanalist Europese Industry Solutions voor IDC's Customer Insights & Analysis.

Commerciële toepassingen zijn in 2020 goed voor bijna de helft van alle investeringen in AR en VR. Training (2,6 miljard dollar) en industrieel onderhoud (914 miljoen dollar) gaan aan kop. Investeringen van consumenten worden geleid door twee toepassingen: VR games (3,3 miljard dollar) en het bekijken van VR-features (1,4 miljard dollar). Investeringen door consumenten zijn goed voor slechts een derde van alle investeringen in AR en VR in 2020.

idc-ar-vr-2019-2023.jpeg

Veel investeringen in hardware

Hardware is tot 2023 goed voor bijna tweederde van alle investeringen in AR en VR, gevolgd door software en diensten. De investeringen in diensten voor systeemintegratie (113,4%), consultancy (99,9%) en de ontwikkeling van applicaties op maat (96,1%) stijgen het snelst. De totale investeringen in VR- en AR-gerelateerde software stijgen met 78,2% CAGR.

De investeringen in VR overtreffen naar verwachting in eerste instantie die in AR. Sterke groei in AR hardware, software en services (164,9%) zorgen er echter voor dat de totale investeringen in AR tegen 2023 die in VR overstijgen.

China is grootste afzetmarkt

Als we kijken naar afzetmarkten is China met 5,8 miljard dollar de grootste afzetmarkt voor AR en VR, gevolgd door de Verenigde Staten (5,1 miljard dollar). West-Europa en Japan volgen met respectievelijk 3,3 miljard dollar en 1,8 miljard dollar. IDC verwacht echter dat de investeringen in West-Europa (104,2% CAGR) en de VS (96,1% CAGR) het snelst zullen groeien. De West-Europese markt is hierdoor naar verwachting in 2023 groter dan de Chinese markt.

Terug naar nieuws overzicht