Als muziek in de oren: netwerkaudio in een retailomgeving

Hessel Ruijgh

05-12-2019 | door: Blogger

Als muziek in de oren: netwerkaudio in een retailomgeving

De audio-industrie staat aan de vooravond van een nieuwe revolutie: de confrontatie tussen traditionele analoge audio en nieuwe intelligente netwerkaudio-oplossingen. Nu het mogelijk is bestaande analoge systemen te combineren met nieuwe technologie, wordt het als retailer een stuk interessanter over te stappen naar netwerkaudio. De vraag is waarom netwerkaudio het overwegen waard is en wat het kan toevoegen aan je winkel.

Fysieke winkels en het belang van in-store experience

Tegenwoordig kun je zo ongeveer alles online kopen, dus waarom zouden klanten nog de moeite nemen om een fysieke winkel binnen te stappen? Hoe kun je vandaag de dag als fysieke winkel voor de klant nog het verschil maken? Als retailers al investeren, is dit meestal in beveiligingsmaatregelen zoals geavanceerde videobewaking voor een betere beveiliging van de winkel en producten.

?Jammer genoeg wordt maar al te vaak het belangrijkste aspect van het hele verhaal vergeten, namelijk de klant. Eén van de voornaamste redenen waarom het winkelend publiek nog de moeite neemt om naar een fysieke winkel te gaan, is namelijk de klantenservice en klantbeleving. IKEA is daar een mooi voorbeeld van: zij laten zien hoe online aankopen hand in hand gaan met hun fysieke winkels. Dit doen ze door kleinere showrooms te bouwen waarin klanten de producten kunnen testen en ervaren, om daarna de verkoop online te laten afronden met bijhorende bezorging. De in-store experience is dus van groot belang als je klanten over de vloer wilt krijgen. Er zijn gelukkig tal van technologieën om een optimale in-store experience te creëren. Netwerkaudio is er daar één van.

Hoe netwerkaudio je fysieke winkel kan verbeteren

Een interessante manier om de in-store experience te verbeteren, is door de achtergrondmuziek in je winkel te optimaliseren. Een onderzoek van HUI Research en Sountrack Your Brand toonde aan dat er 9,1 procent meer omzet wordt gerealiseerd, wanneer een fysieke winkel muziek afspeelt die past bij het merk in plaats van willekeurige afspeellijsten of radio.

Om de juiste muziek voor je klanten af te spelen, moet je informatie verzamelen over je klantemoties en het geluid dat je aan je merk wilt koppelen. Hoe weet je of een bepaald genre de juiste match is voor jouw merk? Je klanten komen je winkel namelijk bevooroordeeld binnen, door advertenties die ze hebben gezien over je merk of door hun perceptie van social media.

De emoties die je klanten online en via advertenties bij je merk hebben, moet je ook in de fysieke winkel kunnen ophalen. Zo kun je bijvoorbeeld als bloemist geen heavy metal afspelen; klanten zullen dit soort muziek niet associëren met de producten, noch met je merk. Hierdoor zullen ze zo snel mogelijk afrekenen of zelfs met lege handen je winkel verlaten. Muziek moet je klanten dus aanmoedigen om langer in je winkel te blijven en verleiden tot het doen van (meer) aankopen. 

De flexibiliteit van netwerkaudio

Netwerkaudio is bijzonder geschikt voor retailketens die de winkelervaring van hun klanten willen verbeteren met passende achtergrondmuziek en live of geplande mededelingen. Intelligente netwerkaudiosystemen bieden een scala aan mogelijkheden voor het afspelen van muziek: via vooraf geïnstalleerde audiosoftware, afspeellijsten via een streamingdienst of een lokale afspeellijst via een SD-kaart. Doordat een netwerkaudiosysteem vanuit iedere locatie eenvoudig via het netwerk te beheren is, leent het zich ook goed voor retailketens met meerdere winkels verspreid over het lang. Op die manier kan voor merkherkenbaarheid overal dezelfde muziek worden afgespeeld.

Een netwerkaudiosysteem is een knap staaltje technologie in één product. Naast de luidspreker bevat het systeem ingebouwde intelligentie, een equalizer, versterker, mixer, digitale signaalprocessor, microfoon en voeding. Doordat netwerkaudio-oplossingen zijn gebaseerd op open standaard, kunnen ze eenvoudig worden geïntegreerd met verschillende subsystemen (zoals een bewakingssysteem) en software van derden. Zo kan een retailer zich voortdurend aanpassen aan de nieuwste innovaties en naar wens individuele luidsprekers aan het netwerk toevoegen of verwijderen. De luidsprekers kunnen daarnaast ook afzonderlijk of in zones worden geadresseerd en bestuurd. Op die manier biedt een netwerkaudiosysteem retailers enorme flexibiliteit.

Hoewel intelligente netwerkaudiosystemen nog maar een paar jaar bestaan, krijgen ze al een aanzienlijke grip op de markt. In eerste instantie als aanvulling op bestaande beveiligingssystemen, waarmee live en opgenomen aankondigingen kunnen worden uitgezonden om indringers af te schrikken. Door naast publieke aankondigingen nu ook achtergrondmuziek als functionaliteit toe te voegen, ontwikkelen netwerkaudiosystemen zich tot een veelzijdige totaaloplossing die voor fysieke winkels van grote waarde kunnen zijn bij het optimaliseren van de in-store experience.

Door: Hessel Ruijgh (foto), Business Development Manager Retail bij Axis Communications

Terug naar nieuws overzicht