De mens centraal

07-12-2019 | door: Redactie

De mens centraal

In tijden waarin de ‘war on talent’ aan de orde van de dag is, is onderscheidend personeelsbeleid cruciaal. Gert-Jan Duis, HR Manager van Tech Data en de eerdere winnaar van de Intermediair HR Innovation Award vertelt.

‘Waarin onderscheidt Tech Data zich op het gebied van personeelsmanagement?’

In HR land zie je een hele duidelijke trend waarbij het steeds meer gaat om cijfers en ratio’s, als koude variabelen binnen een economische vergelijking, waar mensen verworden tot nummers of percentages. Binnen Tech Data maken we echter een omgekeerde beweging en roeien we tegen die stroom in. De aandacht voor de mens staat centraal en dat is ons vertrekpunt. Die omslag in denken is 2 jaar geleden ingezet en verspreidt zich als een olievlek binnen de organisatie. Betrokkenheid en bevlogenheid bepalen in belangrijke mate het succes van een organisatie en om die factoren te stimuleren is meer nodig dan een salaris en een kerstpakket. De mens achter de medewerker heeft behoefte aan zingeving, aan ontwikkeling, aan een prettige werkomgeving en een juiste balans tussen werk en privé. Dat klinkt allemaal misschien heel soft, maar onder aan de streep is het keiharde business. Iedere vertrekkende medewerker kost minimaal een half jaarsalaris. Medewerkers worden niet geïnspireerd door targets, excelsheets of holle managementkreten en ik vind het bijzonder hoe rekenmeesters steeds meer het HR domein beheersen.

‘Wat betekent dat voor je personeelsbeleid?’

Dat betekent dat we managers opleiden om anders naar hun manier van leidinggeven te kijken. Het gaat om coaching in plaats van het uitdelen van opdrachten. Jaarlijkse functioneringsgesprekken waar cijfers uitgedeeld worden en waarbij je moet opzoeken wat we ook alweer hadden afgesproken, behoren tot het verleden. Continue feedback is de nieuwe basis. Op een ander vlak steken we veel energie in vitaliteit. Ons Well@Work programma beslaat o.a. allerlei sportactiviteiten, een volledig andere – en gezonde - aanpak in het bedrijfsrestaurant en healthchecks. Het leuke is dat je samen met collega’s van andere afdelingen, activiteiten doet en daarmee worden overal in de organisatie bruggen geslagen. Tech Data behoort inmiddels tot de vitaalste bedrijven van Nederland en dat was 2 jaar geleden nog ondenkbaar. Communicatie is ook zo’n belangrijk item. We hebben onze manier van communiceren omgegooid. In interactieve floortalks, nieuwsbrieven en townhalls nemen we iedereen mee. En zelfs als medewerkers Tech Data verlaten, dan houden we contact via het Tech Data alumni netwerk en zijn onze oud-medewerkers onze ambassadeurs in de markt. We zijn nu hard bezig dit van de grond te trekken.

‘Je noemde ook ontwikkeling. Wat doet Tech Data op dat vlak voor zijn medewerkers?’

Naast de uitgebreide managementtraining en begeleiding, bieden we een uitgebreide bibliotheek aan E-learning aan en werken we doelbewust aan ontwikkelplannen en succession planning. Sinds oktober zijn we begonnen met onze ‘Young Professionals’. Dat is een traineeprogramma waarin we jong talent oplijnen en na 6 maanden laten uitstromen op de plek die het beste aansluit. We maken ze wegwijs in de wereld van IT en helpen ze met het ontwikkelen van persoonlijke effectiviteit. Voor de oudere jongeren binnen onze organisatie, hebben we met veel succes een 45+ traject gefaciliteerd en werken we aan duurzame inzetbaarheid. Het helpt ons de broodnodige kennis te behouden, maar tegelijkertijd medewerkers in beweging in houden om zich te blijven ontwikkelen.

‘In hoeverre ervaart ook Tech Data de ‘war on talent’?

Ook bij Tech Data zijn we hard op zoek naar talent. Omdat we op de arbeidsmarkt een redelijk onbekende naam zijn vanwege onze plek in het kanaal, geven we nu veel aandacht aan onze ‘employer branding’. Die branding is congruent aan de wijze waarop we aankijken tegen innovatie en mensgericht personeelsbeleid en dat levert nu veel meer spontane instroom op. Ook zijn we gestart met een unieke recruitment campagne, waarbij we onze contacten via o.a. LinkedIn in zetten om geschikte kandidaten aan te dragen. Ook al werk je niet bij Tech Data, maar je kent iemand die goed zou matchen, dan levert je dat via ons Tech Dating programma 500 euro op. Deze creatieve variant van het ‘refer a friend’-principe begint nu rond te zingen en de eerste new hires komen nu op die manier binnen.

Het ingezette beleid maakt ons steeds meer tot een ‘employer of choice’ en die trend trekken we door. Dat doen we bijvoorbeeld ook in ons MVO beleid. We zijn inmiddels bijv. Fair Trade gecertificeerd. We staan niet langer meer alleen langs de A12 met de rug naar het achterland, maar maken de connectie, met de omgeving en lokale goede doelen. Tech Data is in verandering. Die verandering wordt door onze mensen gewaardeerd en dat straalt af op onze klanten. Het klinkt als een verschrikkelijke WC-tegel, maar we geloven oprecht en heilig in het gegeven dat mensen het verschil maken. Als HR Manager ervaar ik het als enorm motiverend om dat verschil en de positieve beweging te ervaren.

‘Welk advies zou je je vakbroeders mee willen geven?’

Stel jezelf de vraag die je ook in je privé relatie zou moeten stellen. ‘Ben ik eigenlijk wel een prettige partner om mee samen te wonen?’ Stel jezelf dezelfde vraag als het gaat om goed werkgeverschap. ‘Ben ik eigenlijk wel een fijn bedrijf om voor te werken?’. Het eerlijk beantwoorden van die vraag kan confronterend zijn. Voor Tech Data kan ik die vraag gelukkig met een volmondig ‘ja’ beantwoorden. Ik zou haast zeggen, check onze ‘werken bij- pagina’ haha.

Terug naar nieuws overzicht