Waarom duurzame supply chains cruciaal zijn voor het kanaal

Kees van Luijk

12-12-2019

Waarom duurzame supply chains cruciaal zijn voor het kanaal

De noodzaak voor duurzaam ondernemen wordt steeds groter en de wereld is zich hier steeds meer bewust van. We zien krantenkoppen die worden gedomineerd door protesterende studenten en foto’s van plastic afval dat onze waterwegen en oceanen vervuilt. Het is noodzakelijk dat bedrijven ervoor zorgen dat ze geen negatieve impact hebben op onze planeet, maar juist hun koolstofuitstoot verkleinen. Nu Gen Z het werkveld betreedt met een duidelijk doel en bewuste consumenten bedrijven onder druk zetten om transparantie te geven over leveringsketens, staan alle industrieën voor dezelfde keuze: zich aanpassen of achterop raken.

Succes wordt ? in toenemende mate ? bepaald door het vermogen van een bedrijf om zijn focus op duurzaamheid aan te tonen. Dat betekent meer dan alleen lip service en voor het kanaal zijn slimmere samenwerking en gezamenlijke doelen nodig. Van datacenters die veel energie vreten tot steeds complexere supply chains; de technologiesector speelt hierin een grote rol. Zoals bij alle andere industrieën zijn er ecologische, sociale en economische implicaties. De technologie die wordt gebruikt om duurzamer te kunnen werken, zal standaard gegevensgericht zijn en leiden tot meer druk op het kanaal om milieuvriendelijke, bronbewuste leveringsketens en -praktijken te bouwen.

Data en duurzaamheid

Inmiddels weten we allemaal dat er een data-explosie aankomt. Volgens een IDC-rapport zal de Global Datasphere – een maatstaf voor hoeveel nieuwe gegevens elk jaar worden gemaakt en gekopieerd – de komende zeven jaar meer dan vijf keer zo groot worden. De totale hoeveelheid nieuwe gegevens die in 2025 zijn gemaakt, zal naar verwachting toenemen van 33ZB in 2018 tot 175ZB.

Het rapport stelt dat bijna een derde van de Global Datasphere wordt aangedreven door de groei van videobewaking, signalen van IoT-apparaten, metadata en entertainment. Een van de top vijf snelst groeiende segmenten van datacreatie is door gebruikers gemaakte- en geconsumeerde online video, zoals YouTube. We staan aan de vooravond van een technologisch ongelooflijk interessant moment. Bedrijven zijn dan ook op zoek naar betrouwbare adviseurs om hen vertrouwelijke kennis over hun omgevingen te geven, om hen door op maat gemaakte transformaties te leiden waarmee ze kansen kunnen benutten. Duurzaamheid moet hier een onderdeel van zijn.

Samen duurzame keuzes maken

Sommige bedrijven begrijpen nog niet echt wat de term duurzaamheid voor hen betekent. Sustainable Public Procurement (SPP) is bijvoorbeeld een proces waarbij overheidsinstanties streven naar het juiste evenwicht tussen de drie pijlers van duurzame ontwikkeling – economische, sociale en ecologische – bij de aanschaf van goederen, diensten of werk in alle fasen van een project. Als een potentiële klant op het moment van inschrijving vraagt hoe het bedrijf werkt aan het minimaliseren van zijn impact op de wereld, kan het lastig te beantwoorden zijn voor channel partners. Degenen die zijn voorbereid met uitgebreide en concrete bewijspunten, hebben meer kans om de deal te winnen – en terecht.

Naarmate de IT-industrie en datacenters groeien, is het belangrijk dat partners dit serieus nemen. Maar uiteindelijk moeten bedrijven het goede voorbeeld volgen en dat moet de overheid geven. Verbeteringen op het gebied van duurzaamheidspraktijken kunnen van buitenaf worden beïnvloed. In het EU Public Procurement Directive van 2014 staat dat bedrijven moeten bekijken hoe duurzaam hun IT-keuzes zijn, in plaats van zich te concentreren op concurrerende prijzen. Het initiatief is er. Maar dit moet worden ondersteund door en uitgebreid met bedrijven in alle bedrijfstakken die op dezelfde richtlijnen worden aangesproken – zo creëren we gestandaardiseerde en gemakkelijk navigeerbare doelen.

Neem bijvoorbeeld het door de Europese Commissie gefinancierde EURECA-project, dat werd opgezet om organisaties in de publieke sector in zeven Europese landen te helpen bij het identificeren van de impact van hun datacenters op het milieu en financiën. In 2018, na drie jaar werk, onthulde het project dat het beoordelen van 350 datacenters in de publieke sector hielp 45 gigawatt uur energie per jaar te besparen en jaarlijks €4,5 miljoen aan kostenbesparingen. Dit laat zowel de ecologische als financiële lasten zien waar een organisatie mee te maken kan krijgen als ze niet-duurzame praktijken en technologieën gebruiken, evenals de voordelen die kunnen worden behaald door bestaande processen en activiteiten aan te passen.

Samenwerken leidt tot innovatie

Nu er druk is vanuit eindklanten, beleidsgestuurde duurzaamheidseisen en overheidsinitiatieven die de lat hoger leggen, moeten channelpartners ook intern kijken. Vertrouwen in een bedrijf begint immers met transparantie en klanten verwachten dit ook. Dit betekent dat we open relaties met partners en collega's moeten creëren waarin kennis wordt gedeeld om duurzame werkwijzen te bevorderen – en vanuit samenwerking ontstaat innovatie. Betrokkenen in de leveringsketen ondersteunen en de mogelijkheid bieden om te evolueren en alles beter op elkaar af te stemmen, zal de transparantie en het vertrouwen alleen maar vergroten.

Uiteindelijk geven duurzame doelen in de supply chain bedrijven een voorsprong op de concurrentie én ze dragen bij aan de voortdurende innovatie waardoor toekomstige bedrijven opgericht kunnen worden. Dit alles in een wereld waar ecologische en sociale hulpbronnen belangrijk zijn. Maar partners kunnen het niet alleen doen, alleen samen kunnen ze meer bereiken.

Door: Kees van Luijk (foto), Channel Director Nederland, Dell Technologies

Terug naar nieuws overzicht