Consumenten: Diensten zijn in 2030 verbonden met menselijke zintuigen

14-12-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Consumenten: Diensten zijn in 2030 verbonden met menselijke zintuigen

Consumenten verwachten dat diensten steeds vaker verbonden worden met zintuigen van mensen, zoals zicht, geluid, smaak, geur en aanraking. Dit tijdperk van het 'Internet van zintuigen' is volgens consumenten tegen 2030 realiteit.

Dit blijkt uit de negende editie van het Ericsson ConsumerLab Hot Consumer Trends rapport, waarin de voorspellingen van consumenten over het 'Internet van zintuigen' in kaart is gebracht. Het rapport is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar de verwachtingen en voorspellingen van 46 miljoen early adopters van technologie.

Schermer vervangen door sensorische ervaringen

Het 'Internet van zintuigen' wordt mogelijk gemaakt door technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), 5G en automatisering. Consumenten voorspellen dat in 2030 ervaringen op een scherm in toenemende mate concurreren met multisensorische ervaringen die bijna onlosmakelijk verbonden zijn met de realiteit.

De belangrijkste drijfveren voor het 'Internet van zintuigen' zijn aantrekkelijke en meeslepende entertainment en online winkelen, de klimaatcrisis en de overeenkomstige noodzaak om de impact op het klimaat te minimaliseren.

Verschuiving naar meeslepende ervaringen

Dr. Pernilla Jonsson, hoofd van Ericsson Consumer & IndustryLab en co-auteur van het rapport, zegt: "We hebben het over een tijdperkbepalende verschuiving van de huidige smartphone-gebaseerde internetverbinding naar meeslepende ervaringen als gevolg van onze verbonden zintuigen. Dit rapport onderzoekt wat dat voor consumenten kan betekenen, met de Augmented Reality-bril als uitgangspunt. We hadden niet verwacht dat consumenten deze enorme veranderingen in ons dagelijks leven al zouden voorzien als resultaat van sensorische connectiviteit via kunstmatige intelligentie (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), 5G en automatisering."

"We stellen ons de toekomst vaak voor als een lineaire ontwikkeling. Maar we moeten nu al bekijken welke kansen en uitdagingen een wereld biedt waarin alle menselijke zintuigen worden gedigitaliseerd. Het kan bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij klimaatacties en het reduceren van de carbon footprint. Veel activiteiten kunnen worden gedigitaliseerd om hun impact op het klimaat te verminderen. Je zou kunnen gaan werken, op vakantie gaan en de wereld rondreizen, allemaal vanuit je huis", zegt Dr. Michael Björn, hoofd Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab en co-auteur van het rapport. "Het 'Internet van zintuigen' zal ook het debat over individuele privacy voeden. Denk aan mogelijke publieke bezorgdheid dat onze zintuigen kunnen worden gemanipuleerd om items of diensten te kopen. Mensen verwachten dat er noodzakelijke beschermingen en garanties moeten worden getroffen."

Tien trends

De tien trends die consumenten voor 2030 voorzien zijn:

1. Je brein is de gebruikersinterface

Negenenvijftig procent van de respondenten gelooft dat we kaartroutes op Virtual Reality-brillen kunnen zien door eenvoudigweg aan een bestemming te denken.

2. Klinkt als ik

Met behulp van een microfoon gelooft 67 procent van de respondenten dat ze in staat zijn om realistisch de stem van iemand aan te nemen om zelfs familieleden voor de gek te houden.

3. Elke smaak die je wilt

Vijfenveertig procent van de respondenten voorspelt een apparaat voor je mond dat alles wat je eet digitaal verbetert, zodat alles wat je eet kan smaken als je favoriete traktatie.

4. Digitaal aroma

Ongeveer 6 op de 10 van de respondenten verwacht bossen of het platteland digitaal te kunnen bezoeken, inclusief het ervaren van alle natuurlijke geuren van die plaatsen.

5. Totale aanraking

Meer dan 6 op de 10 van de respondenten verwacht smartphones met schermen die de vorm en textuur weergeven van de digitale pictogrammen en knoppen waarop ze drukken.

6. 'Merged reality'

Ongeveer 7 op de 10 respondenten verwacht tegen 2030 virtual reality-spelwerelden niet te kunnen onderscheiden van de fysieke realiteit.

7. Geverifieerd als echt

'Fake News' zou kunnen verdwijnen: de helft van de respondenten zegt dat nieuwsrapportages met uitgebreide feitencontroles tegen 2030 populair zullen zijn.

8. Consumenten en privacy

De helft van de respondenten zijn 'post-privacyconsumenten': ze verwachten dat privacy kwesties volledig worden opgelost, zodat ze veilig kunnen profiteren van de voordelen van een gegevensgestuurde wereld.

9. Verbonden duurzaamheid

'Internet van zintuigen'-gebaseerde diensten zal de samenleving ecologisch duurzamer maken, aldus 6 op 10 respondenten.

10. Zintuigelijke diensten

Vijfenveertig procent van de respondenten verwacht digitale winkelcentra, zodat ze alle vijf de zintuigen kunnen gebruiken tijdens het winkelen.

Terug naar nieuws overzicht