Lustrum editie VISION X

Lustrum editie VISION X

19-12-2019 | door: HP van Tilburg

Lustrum editie VISION X

“De uitvinding van het kompas leidde ooit tot grote wereldontdekkingen. Zo’n kompas is VISION voor de reseller, die op weg is naar nieuwe ontdekkingen en inzichten“. Daarmee opende Jeffrey Kwee de tweede lustrumeditie van VISION onder de naam VISION X. Tien jaar VISION dus! Waar VISION tien jaar geleden klein begon bij RoutIT in Ede, is het evenement inmiddels uitgegroeid tot hét ICT-event van het jaar onder de vlag van het KPN Partner Network.

Vision, Visie & Nieuwe directie

De belangrijkste aankondiging op VISION was misschien nog wel de integratie van de partnerorganisaties van RoutIT, KPN, Telfort Zakelijk en YES Telecom. Waarbij de laatste twee merken opgaan in KPN, en RoutIT het ‘whitelabel’ in- en verkoopkanaal blijft. Direct bij de start van de presentaties, die werd afgetrapt door de nieuwe directieleden Ramon Plakke (RoutIT) en Camiel Janssen (KPN Partner Network), werden de partners van KPN, Telfort Zakelijk, YES Telecom en RoutIT onder luid applaus welkom geheten. 

In het voorgesprek dat we hadden zegt Camiel Janssen die als oudgediende van onder meer Telfort Zakelijk deze omvangrijke integratie operatie mag leiden: “Het allermooiste dat ik op de eerste dag van VISION heb meegekregen is de waardering die we krijgen van al deze partners die nu samenkomen. Dankzij het samen optrekken van de vier zakelijke merken kunnen we nu resources centraliseren en er voor zorgen dat we nog sneller en betrouwbaarder producten, services en innovaties kunnen leveren. Daarbij gaat er voor de KPN, Telfort en YES partners, die nu ook gebruik kunnen maken van de selfservice portal OneBase en IRMA, een heuse snoeptrommel open. ”Ramon Plakke, die sinds dit voorjaar als directeur verantwoordelijk is voor wat ze bij KPN ‘de RoutIT fabriek’ noemen, beaamt dit en voegt daar aan toe: “We hebben het in deze context dan over de 4 P’s van Platform, Product, Proces en uiteraard de P van Partner. Dat zijn de 4 pijlers waarop RoutIT is gebouwd en waarop we nu in de geïntegreerde KPN-organisatie verder bouwen.“ Op het einde van het plenaire gedeelte mocht hij nog als de P van Plakke de wrap up geven van deze bloeiende en levendige middag. “Geen mens en organisatie kan zonder communicatie, dat is de kern.“    

Trends

Groei van VoIP, zakelijk internet, security, cloud, digitale werkplek en API’s: dat zijn de trends die op deze VISION X centraal stonden. In een -zoals we gewend zijn op VISION- perfect gescripte show komen de productverantwoordelijken voor de innovaties één voor één het podium op om hun visie te geven op deze trends. Het is evident dat RoutIT binnen het KPN Partner Network steeds meer de rol inneemt van een ‘master systemintegrator’. Deze integrator combineert, mixed en ontwikkelt passende ICT-producten en services en maakt ze ready-to-market. RoutIT streeft daarin onder andere naar het makkelijker en efficiënter maken van de leverstraat. Of zoals je het kan noemen: de automatisering van de automatisering. Vorig jaar werd met OneBase de selfserviceportal geïntroduceerd. Hiermee kunnen partners zowel makkelijk offertes maken als technische en commerciële mutaties doorvoeren. “Met integraties, innovaties en een compleet productportfolio blijven we zo elke concurrentie ruim voor. Maar dat is nog niet eens waarom we hier zo hard op inzetten. Dat doen we vooral omdat we geloven in een proces waarin we het onze partners zo makkelijk mogelijk maken. Zo houden ze tijd over om echte toegevoegde waarde aan hun klanten te leveren. Daarmee tekenen we uiteindelijk voor een gezamenlijk succesvolle toekomst:” zegt Camiel Janssen hierover.  

Road to IT

Al een aantal jaar gaat het op VISION om de integratie van Telecom met IT-producten. De basis daarvan is connectiviteit, hetgeen in de core van de KPN-organisatie staat. “Het Netwerk van Nederland”, zoals dat sinds de nieuwe campagne heet, is klaar voor de stap naar deze toekomst. Daarom was er verderop in de presentatie ook veel aandacht voor 5G. “Dat is ultra modern, ultra snel mobiele connectiviteit met heel veel capaciteit .” Camiel Janssen zegt hierover in zijn presentatie: “Digitalisering is op dit moment een megatrend waar niemand omheen kan. De toegevoegde waarde die ICT-partners leveren wordt steeds belangrijker, maar daarvoor moeten we samen wel bij de les blijven. De wereld verandert immers sneller dan ooit. Jullie leveren de oplossingen, wij de bouwblokken, de beheeromgeving en de opleidingen. Onze University staat als een huis, productkennis en samen leren staan daarin centraal. Wederkerigheid en samenwerken is de basis. Wij worden het digitale platform voor het MKB. OneBase is daarin de digitale supermarkt voor het MKB.“

Microsoft en Werkplekmanager

Wat al een paar jaar opvalt op VISION is dat Microsoft een steeds belangrijkere rol krijgt in de supermarkt van het KPN Partner Network. “We gaan van traditioneel maar modern”, zegt Koen van Lieshout op het podium. “Een digitale werkplek waarin we Microsoft 365, Microsoft Teams en Azure ontsluiten met de Werkplekmanager biedt een kans en perfecte toolbox voor elke partner hier in de zaal. “Wij hebben het uitrollen en beheer van werkplekken voor jullie klanten daarmee snel, eenvoudig, betrouwbaar en gestandaardiseerd gemaakt. Mijn advies aan jullie is: ga niet te snel, maar wel vooruit! Kijk naar waar je toegevoegde waarde zit en geef daar concreet invulling aan.”

Mis de boot niet

Een hoogtepunt op VISION is altijd de presentatie van Frank Ruigrok. Voordat hij de mensen in de zaal wakker schudt, begint hij met een compliment voor de gezamenlijk behaalde resultaten: “Een enorme hoeveelheid Hosted Telefoniegebruikers die we samen de afgelopen tien jaar hebben  opgebouwd.” Applaus klinkt. ”Maar let op, want er komen heel snel nieuwe ontwikkelingen aan die maken dat we bij de les moeten blijven. Neem nu een appje waarmee jongeren, maar ook organisaties die veel met jongeren werken als Thuisbezorgd.nl heel snel en makkelijk communiceren. Die gebruiken daar dus geen telefooncentrale meer voor. Een mobieltje en databundeltje is alles wat ze nodig hebben. Dus blijf alert, innovatief en mis de boot niet. “Daarna liet hij een paar mooie voorbeelden zien hoe de klant beter door ‘ons’ bediend wordt en sloot af met: “Bedien de klant van A tot Z met veel kennis van zijn processen en doe dat bijna obsessief. Wij staan aan jullie zijde met makkelijke tools, trainingen en… zoals je gewend bent de stapelkortingen voor slimme combinaties.”  

Expo

Voor, tussen en na de presentaties konden de bezoekers traditioneel terecht in de VISION EXPO met veel partner-vendoren en distri’s van het KPN Partner Network. Dit jaar had de tent wel de maximale omvang bereikt voor de parking achter het kantoor leek het wel. Een imposant bouwwerk waarbij niets meer aan een tent doet denken. Ja, met recht kun je stellen dat VISION het meest excellente partner-event van Nederland is. Alle vijf de dagen tijdens VISION X draaide de tent letterlijk en figuurlijk op volle toeren. Op naar VISION 2020.

Auteur: HP van Tilburg 

Terug naar nieuws overzicht