Tekort aan IT-kennis kans voor Carbonite

23-12-2019 | door: Teus Molenaar

Tekort aan IT-kennis kans voor Carbonite

“Nederland heeft een tekort aan IT-kennis en -vaardigheden. Mede daardoor zie je dat oplossingen veel meer servicegericht zijn. Wij onderscheiden ons hiermee op de markt: door alomvattende back-up- en recovery oplossingen aan te bieden met de visie dit te doen via een single console”, verklaart Sabine Schilg, VP EMEA bij Carbonite.

Het gesprek met Dutch IT-channel is ook met Gabriëlle Offringa, Sr. Field Marketing Manager EMEA bij Carbonite. Zij werkt vanuit het kantoor in ’s-Hertogenbosch. Schilg heeft jaren geleden in Amsterdam gewoond en gewerkt voor IBM, maar voert vanuit Zwitserland nu de leiding over het Carbonite-team in EMEA. Schilg heeft naast haar werkervaring in Nederland ook tijd doorgebracht in Spanje, Duitsland en lange tijd in de VS, waardoor ze goed de verschillen tussen de markten weet te benadrukken.

Data

“Er is een groot tekort aan mensen die kennis en vaardigheden hebben voor het beschermen en herwinnen van data. Een voordeel is dat onze partners in een paar uur een testomgeving kunnen neerzetten; hun klanten kunnen dan meteen ervaren hoe het is om onze diensten te gebruiken. Daarbij komt dat er in Nederland veel multinationals zitten en dat veel MKB-bedrijven naar de cloud gaan. En vergeet niet dat Nederland altijd onderweg is; ze hebben veel mobiele apparatuur. Ook die data hebben bescherming nodig”, aldus het tweetal.

Back-up & Recovery

Schilg voert ons naar de begindagen van Carbonite: opgericht in 2005 te Boston; aanvankelijk gericht op consumenten en kleine ondernemingen. Eén van de eerste die online back-up aanbood tegen een vaste prijs per maand; niet per Gb zoals andere. Inmiddels beschermt Carbonite de data van meer dan 1.1 miljoen mensen en organisaties wereldwijd. “In Europa bedient ons lokale EMEA-team het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)”, verklaart Schilg.

“In 2013”, gaat zij verder, “hebben we al onze kennis en ervaring met online back-up gebruikt om data protection services te bouwen voor bedrijven. Niet alleen de data die op een pc of server staan, maar ook de endpoints zoals notebooks, desktops en smart phones. Menig apparaat dat data bevat, kan rekenen op onze bescherming.”

Met handhaving van het uitgangspunt: back-up en recovery moet eenvoudig zijn en te beheren vanuit één control panel. “Dit alles om het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de IT-beheerder,” vult Offringa aan.

Voorkomen

De ontwikkeling stond sindsdien niet stil. Immers cloud computing deed zijn intrede. Ook die gegevens mogen niet verloren gaan. Begin 2016 kocht de onderneming EVault, een vroegere divisie van Seagate Technology. Hiermee verkreeg Carbonite aanvullende technologie om hybride back-up en disaster recovery diensten aan te bieden voor grotere bedrijven en was de toetreding tot de Nederlandse markt een feit.
Een jaar later nam het bedrijf Double-Take Software over. Hiermee breidde Carbonite zijn portfolio uit met datamigratie diensten en de verzekering van hoge beschikbaarheid van data. “Daarmee hebben we ons ontwikkeld tot dé aanbieder van diensten voor bescherming en herstel van data ”, zegt Schilg.

Cloud

Het adagium van Carbonite is het beschermen van de data. “Ons doel is te voorkomen dat data op één of andere manier verloren of beschadigd raken; en het eenvoudig maken om data te herstellen mocht dat nodig zijn; zelfs als het om data in de cloud gaat.”
Carbonite Endpoint 360, wat een combinatie is van Back-up voor Microsoft Office 365 en back-up en recovery voor laptops, desktops of smartphones, is één van de recente paradepaardjes van de dataspecialist. “Wij maken een achtergrondkopie van de componenten; ook de sturingsinformatie. Daarin zijn wij één van de weinigen”, beweert Schilg.

Indirect

In Europa is de verkoop honderd procent indirect. “We hebben inmiddels – mede door de overnames – al een aardige aanwezigheid hier. Nu is het tijd om verder te groeien. Onze klanten zijn tegelijk onze partners. Denk aan managed service providers en bedrijven die cloud hosting aanbieden. Zij bieden onze oplossingen onder eigen naam aan aan hun klanten; ze zijn erg geïnteresseerd in onze producten”, vertelt Schilg.

Office 365

Wat die producten zoal zijn? Carbonite Server, Carbonite Endpoint 360, Carbonite Backup for Office 365, Carbonite Availability, Carbonite Migrate en Carbonite Recover. De namen spreken voor zich. “Wij ondersteunen onze partners bij het advies dat zij geven aan hun klanten door middel van training maar ook met het inzetten van onze eigen engineers als een project daarom vraagt. Daarnaast hebben we maandelijkse trainingen beschikbaar in ons kantoor te ’s-Hertogenbosch, iets waar veel partners gebruik van maken; zo zie je dat persoonlijk contact en educatie belangrijk blijven”, zegt Offringa. Zij voegt eraan toe dat de partners kunnen rekenen op gezamenlijke marketing-inspanningen en het doorspelen van leads; een gezamenlijke go-to-market staat daarbij centraal.

Stroomlijnen

Het komende jaar staat, zo geeft Schilg aan, onder meer in het teken van het stroomlijnen van de partnerprogramma’s en het verder uitbouwen van ons partnerkanaal. “Door de diverse overnames zitten we met verschillende programma’s. Die gaan we op elkaar afstemmen, zodat we uiteindelijk één partnerprogramma hebben. De overname van Webroot eerder dit jaar zal hier een grote rol spelen. In Nederland, waar Carbonite drie jaar geleden neerstreek, zijn onlangs nieuwe mensen aangenomen om de verwachte groei in goede banen te kunnen leiden en kennisoverdracht en persoonlijk contact te kunnen waarmaken."

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Software