Vijf technologietrends voor 2020 en daarna

Edwin Prinsen

10-01-2020

Vijf technologietrends voor 2020 en daarna

Wat een decennium hebben we achter de rug! We zagen de explosieve opkomst van smartphones, apps, sociale media, de cloud, AI, etc. Zoveel dat je gemakkelijk vergeet wat er in de afgelopen tien jaar allemaal is veranderd. Bij Cisco kijken we graag naar de lange termijn. Daarom blijven veel van onze voorspellingen van vorig jaar de komende jaren nog relevant. Denk aan de drastische uitbreiding van mobiele connectiviteit, het toenemende gebruik van AI en machine learning en de evolutie naar multi-domain architecturen. We beginnen nu het derde decennium van de 21e eeuw en de technologische innovatie toont geen tekenen van vertraging. Wat staat ons nog te wachten?

1. De noodzaak om het internet voor de toekomst te bouwen

De digitale transformatie belast de huidige internetinfrastructuur zodanig dat het breekpunt nabij is. Rond 2023 zullen er 49 miljard apparaten op het internet zijn aangesloten. In het komende decennium zullen we de opkomst zien van uiteenlopende technologieën, zoals virtual en augmented reality, 16K streaming, AI, 5G, 10G, quantum computing, adaptieve en voorspellende cybersecurity, autonome voertuigen en intelligente IoT. Deze technologieën stellen veel hogere eisen aan internet. De huidige infrastructuur kan daaraan niet voldoen en daarom ontkomen we er niet aan om het internet voor de toekomst te ontwikkelen. Dat internet moet absoluut sneller, schaalbaarder, zuiniger, veiliger en eenvoudiger te beheren zijn.

2. Applicatieloyaliteit is de nieuwe merkloyaliteit

Volgens de recente App Attention Index van AppDynamics is het gebruik van digitale diensten geëvolueerd tot een onbewust menselijk gedrag - een 'Digitale Reflex'. In het verleden namen we bewust de beslissing om een specifiek product te kopen of een dienst te gebruiken. Vandaag de dag geeft de meerderheid (71%) van de respondenten toe dat digitale diensten of apps inherent zijn aan hun bestaan. Als die apps geen premium ervaring bieden, stapt de helft meteen over naar een concurrent (49%). Twee derde zegt zelfs anderen actief te ontmoedigen om die tegenvallende dienst of merk te gebruiken (63%), zonder het bedrijf zelfs maar een kans te geven om verbeteringen door te voeren.

In 2020 en daarna zullen bedrijven nog veel meer aandacht moeten besteden aan de digitale ervaring die zij hun klanten bieden en daarbij de nultolerantie van de consument in hun achterhoofd houden. Want klanten zullen loyaal worden aan die ervaring, niet zozeer aan een merk.

3. Actieve beveiliging verdringt reactieve beveiliging

Reactieve beveiliging, waarbij problemen alleen worden aangepakt als ze een impact hebben op systemen, voldoet niet meer. Organisaties gaan actief zorgen dat ze de bedreigingen voor zijn.

De eerste stap is dat organisaties niets meer vertrouwen binnen of buiten hun netwerk. Toegang wordt alleen verleend aan gebruikers, apparaten en workloads waarvan is vastgesteld dat zij te vertrouwen zijn - zonder dat de gebruikerservaring afneemt. Daarnaast zal threat hunting een steeds grotere rol gaan spelen. Traditionele security reageert op waarschuwingen nadat potentieel schadelijke activiteiten zijn gedetecteerd. Met threat hunting gaan organisaties actief op zoek naar gevaren die nog niet bekend zijn. Zelfs als er geen malware wordt gedetecteerd, zal threat hunting vaak kwetsbaarheden identificeren die maatregelen vereisen.

4. Netwerktrends: de weg naar Intentiegerichte Netwerken

In het afgelopen decennium draaide de discussie om de rol van software-gedefinieerde netwerken (SDN) als volgende fase in de ontwikkeling van het netwerk. SDN brengt dan ook veel voordelen met zich mee, waaronder gecentraliseerd beheer en beveiliging, flexibiliteit en lagere operationele kosten.

In 2020 en daarna zullen steeds meer organisaties overstappen op zogeheten intent-based netwerken. Deze netwerken maken gebruik van AI en Machine Learning om te anticiperen op het gebruik. Ze kunnen afwijkingen automatisch detecteren en oplossen en beveiligingsrisico’s elimineren. Door te leren op basis van gegevens die het netwerk verzamelt kunnen deze netwerken zichzelf blijven ontwikkelen en zichzelf beter aanpassen, zodat ze steeds kunnen voldoen aan wat ervan wordt gevraagd.

5. Tekort aan IT-talent

Talent blijft ook de komende jaren een belangrijkste trend, of beter gezegd: uitdaging. In een recent Cisco-onderzoek onder 600 IT- en zakelijke beslissers zegt maar liefst 93% dat het tekort zo groot is, dat het de transformatie van hun bedrijf hindert. Extra barrière is dat de rol van IT-medewerkers verandert van het configureren van apparaten naar het oplossen van zakelijke problemen met technologie. Waar vinden we medewerkers met zowel technisch als zakelijk talent? Bedrijven die succesvol zijn in hun digitale transformatie blijken bij voorkeur hun IT-medewerkers zakelijke vaardigheden bij te brengen, boven inhuren of uitbesteden. De kennis van de organisatie, haar cultuur en haar waarden blijft zo behouden.

Door: Edwin Prinsen (foto), Managing Director bij Cisco Nederland 

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie