Witold Kepinski - 10 januari 2020

SaaS omzet is nu wereldwijd jaarlijks goed voor honderd miljard dollar

SaaS omzet is nu wereldwijd jaarlijks goed voor honderd miljard dollar image

Een onderzoek van Synergy Research Group over IT-adoptie in het zakelijk segment over de afgelopen tien jaar toont aan dat de jaarlijkse SaaS-inkomsten nu meer dan 100 miljard dollar bedragen, met een gemiddelde groei van 39% per jaar.

In deze periode zijn de inkomsten uit on-premise-software voor onbeperkte licenties daarentegen met gemiddeld slechts 4% per jaar gegroeid. De totale enterprise softwaremarkt benaderde 450 miljard dollar in 2019 en het SaaS-aandeel van het totaal was 23%, van minder dan 2% gegroeid in 2009.

De trends worden goed gedemonstreerd door Microsoft, die in de hele wereld de duidelijke softwaremarktleider is geweest decennium. Terwijl de totale software-inkomsten in de periode van tien jaar zijn verdubbeld tot meer dan 100 miljard dollar, zijn de SaaS-inkomsten gegroeid van nul naar meer dan 20 miljard dollar.

Gebaseerd op de werkelijke uitgaven in Q1-Q3 en de voorspelling voor Q4, verwacht Synergy dat de wereldwijde markt voor bedrijfssoftware in 2019 meer dan 445 miljard dollar zal bedragen met het SaaS-aandeel daarvan 101 miljard dollar. Hoewel SaaS invloed heeft gehad op alle belangrijke softwaretoepassingsgebieden, zijn de grootste SaaS-segmenten samenwerking, CRM en HCM, waarbij samenwerking en HCM de hoogste groeipercentages hebben. Hoewel ERP een van de grotere segmenten op de markt voor bedrijfssoftware is, is SaaS nog steeds relatief ondergedrongen in dat segment.

"Het kopen van SaaS-versies van software is het afgelopen decennium steeds aantrekkelijker geworden voor bedrijven, dankzij dramatische verbeteringen in hostingmogelijkheden, flexibelere economie en meer comfort bij de overstap naar een cloudgebaseerd operationeel model," zegt John Dinsdale, Chief Analyst bij Synergy Research Group. “De toegang tot de markt voor nieuwgeboren softwareleveranciers heeft ook een belangrijke impuls gegeven aan de SaaS-markt. In het begin was Salesforce heel erg het affichekind voor SaaS, maar de afgelopen tien jaar hebben we ook veel nieuwe SaaS-leveranciers op de markt zien komen, waaronder Workday, Zendesk, ServiceNow, Atlassian, Splunk, Cloudera, Carbonite en Tableau. Deze nieuwkomers hebben ertoe geleid dat de traditionele softwareleveranciers SaaS sterker hebben gestimuleerd dan anders het geval zou zijn geweest."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!