Redactie - 22 januari 2020

Effectieve en efficiënte IT-projecten: de kracht van personaliseren en standaardiseren

Effectieve en efficiënte IT-projecten: de kracht van personaliseren en standaardiseren image

Een IT-project start altijd met het duidelijk definiëren van de uitdaging. Vervolgens bepaal je samen met de klant de meest geschikte oplossing, werkwijze, en technologie. Hierbij verwacht de klant dat je heldere afspraken maakt en een professionele dienstverlening levert. Hoe pak je dat succesvol aan?

Arjan van der Palen (foto) is Business Unit Manager bij Transfer Solutions, een IT-dienstverlener die betrokken, down-to-earth en oplossingsgericht met je meedenkt. Hij vertelt: “Ik heb zowel expertise in projectmanagement als de low-code development platformen Oracle APEX en OutSystems. De kernwaarden van ons bedrijf zijn: oprecht in contact, kundig, maatschappelijk bezield en duurzaam vernieuwend. Vanuit deze kernwaarden help ik klanten met het oplossen van hun IT-uitdagingen.”

Arjan merkt dat klanten vaak de behoefte hebben om snel een oplossing te ontwikkelen, maar dat het ze veel tijd kost om een geschikte aanpak te kiezen. “Daarom is Transfer Solutions nagegaan wat de mogelijkheden zijn om dit te verbeteren. Het resultaat is dat we vier standaard werkvormen ontwikkelden die klanten ondersteunen om effectief en efficiënt de juiste aanpak voor het oplossen van hun IT-uitdagingen te kiezen: preview, proof of concept, pilot en project. We implementeren deze werkvormen al in onze Oracle APEX en OutSystems projecten en gaan dat uitbreiden naar andere klantenprojecten zoals Business Intelligence, Java en Geo-ICT,” legt Arjan uit.

Vier standaard werkvormen

Wat is de toegevoegde waarde van de vier standaard werkvormen die Transfer Solutions ontwikkelde voor klanten? Arjan: “Alvorens een werkvorm te kiezen brengen we in een persoonlijk gesprek met de klant hun IT-uitdaging in kaart. Vervolgens maken we de vertaalslag naar de oplossing en de technologie. Aansluitend bespreken we het aantal resources, de expertise, de tijd en de middelen die nodig zijn om de technische oplossing te ontwikkelen. Als basis hiervoor gebruiken we de vier standaard werkvormen (figuur 1). Uiteraard is er ook ruimte voor maatwerk.”

transfer-solutions-werkvormen-2020-600breed2.jpeg

Figuur 1: Vier standaard werkvormen die bijdragen aan succesvolle IT-projecten (klik op de afbeelding om deze te vergroten)

Door helder te communiceren over de vier standaard werkvormen biedt Transfer Solutions klanten de gelegenheid om op een eenvoudige manier een geschikte werkvorm voor hun IT-uitdaging te kiezen. “De voordelen voor de klant zijn veelvuldig: duidelijkheid over de aanpak; snel starten met het ontwikkelen van een concrete IT-oplossing die schaalbaar is; hogere productiviteit doordat het personeel bekend is met de aanpak; flexibiliteit om de werkvorm aan te passen; en lagere totaalkosten door adequaat gebruik van tijd, resources en middelen. Kortom, de vier standaard werkvormen helpen onze klanten om op een effectieve en efficiënte wijze een IT-oplossing te ontwikkelen,” benadrukt Arjan.

Werkvorm 1: Preview - één dag

Tijdens de eendaagse preview krijg je als klant een persoonlijk gesprek met een functioneel expert. De doelstelling hiervan is: verdieping van de IT-uitdaging; inzicht in de oplossing; en een demo van de technologie die past bij de oplossing van de IT-uitdaging.

Werkvorm 2: Proof of concept - één week

Een proof of concept duurt één week, en start zoals bij de preview met een persoonlijk gesprek. “Daarna formuleren we samen met de klant een concrete uitdaging. Vervolgens ontwikkelen en presenteren we de IT-oplossing zodat de klant een voorbeeld heeft hoe hun uitdaging technologisch is op te lossen,” zegt Arjan.

“In de IT-markt onderscheiden we ons door persoonlijk contact en samenwerking te combineren met expertise en heldere communicatie over werkvormen die bijdragen aan succesvolle IT-projecten", zegt Arjan van der palen, Business Unit Manager bij Transfer Solutions.

Werkvorm 3: Pilot - vier weken

De pilot is een traject van vier weken. Arjan: “Het verschil met de proof of concept is dat we samen met de klant een grotere uitdaging formuleren. We ontwikkelen en presenteren een oplossing, inclusief een User Experience (UX) ontwerp. Hiervoor gebruiken we de Agile Scrum methode waarbij we in vier sprints van één week de IT-oplossing vervaardigen. Een belangrijk voordeel van de pilot is dat de oplossing klaar is om in productie te gaan.”

Werkvorm 4: Project - twaalf weken

Een project heeft een doorlooptijd van twaalf weken. “De omvang van de uitdaging waarvoor we een IT-oplossing ontwikkelen is uitgebreider dan die bij een pilot. Een Scrum Master zorgt er samen met het projectteam voor dat er in zes sprints van twee weken een oplossing staat die klaar is voor productie,” vertelt Arjan.

Twee voorbeelden van klanten waarbij Transfer Solutions de pilot succesvol als werkvorm toepaste zijn scheepvaartbedrijf Stolt-Nielsen en de stichting SVB-BGT, een samenwerkingsverband van bronhouders Basisregistratie Grootschalige Topografie.

Stolt-Nielsen

“Samen met Stolt-Nielsen inventariseerden we de uitdagingen om de werkorders van schepen te digitaliseren. Het doel was om een werkende technische oplossing te ontwikkelen die klaar is voor productie. “Dit resulteerde in de keuze voor een pilot werkvorm waarbij een functioneel expert en twee developers drie applicaties ontwikkelden met behulp van het OutSystems low-code development platform. Daarnaast is er tijdens de pilot samen met de klant nagedacht over bredere toepassingen van de applicaties om het werk aan boord van hun schepen snel, effectief en veilig te laten verlopen. Met andere woorden, de UX te verbeteren. Deze bredere toepassingen hebben de hoogste prioriteit en er is al een vervolgtraject gestart,” zegt Arjan.

SVB-BGT

SVB-BGT had behoefte aan een module die de machtigingen van bronhouders beheert voor het aanleveren van mutaties aan het BRAVO-systeem. Dit systeem voegt topografische gegevens samen zodat er een consistent geheel ontstaat. De doelstelling was om een werkend prototype te ontwikkelen voor deze module met het Oracle APEX low-code development platform. Arjan: “Een belangrijk reden van de klant om te kiezen voor een prototype was het grote aantal stakeholders. Bovendien is het een vereiste dat het prototype herbruikbaar is voor de definitieve oplossing. Daarom is er tijdens de pilot uitgebreid aandacht besteed aan het verloop van het mutatieproces en de UX. Tevens is er met de stakeholders afgestemd of de gekozen technologische oplossing past bij hun wensen alvorens over te gaan tot investering in een definitieve oplossing. Zodoende heeft de klant inzicht gekregen hoe de nieuwe module ervoor zorgt dat alle betrokken partijen de machtigingen ontvangen om hun mutaties door te geven aan het BRAVO-systeem. Inmiddels heeft SVB-BGT bevestigd dat het prototype is goedgekeurd en zal de module binnenkort gekoppeld worden aan het systeem.”

Bij Transfer Solutions staat de klant centraal. Arjan: “We doen er alles aan om in contact met de klant tot een kwalitatieve oplossing van hun IT-uitdaging te komen, en zijn pas tevreden als de klant dat is. In de IT-markt onderscheiden we ons door persoonlijk contact en samenwerking te combineren met expertise en heldere communicatie over werkvormen die bijdragen aan succesvolle IT-projecten. Daardoor is het mogelijk om op een mensgerichte en doeltreffende wijze toegevoegde waarde te leveren aan onze IT-klanten.”

Heb je behoefte aan effectieve en efficiënte IT-projecten die succesvol bijdragen aan het creëren van bedrijfswaarde? Neem contact op met Transer Solutions.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!