Wouter Hoeffnagel - 24 januari 2020

Canalys: 3 miljard smart devices verscheept in 2023

Het aantal verscheepte smart devices stijgt de komende jaren tot 3 miljard stuks in 2023. In 2019 waren dit er nog 2,4 miljard stuks. Het aantal units stijgt tot 2023 met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 6,5%.

Dit voorspelt Canalys. Het onderzoeksbureau spreekt van een indrukkende groei gezien de huidige economische en politieke onzekerheid. Zo krijgen smartphone vendoren ondanks de introductie van 5G en de komst van apparaten met een nieuwe vormfactor in toenemende mate te maken met uitdagende marktomstandigheden. Canalys verwacht dat fabrikanten meer gaan inzetten op ecosystemen in 2020 om deze uitdagingen te overwinnen.

Smartphones zijn grootste segment

Smartphones vormen het grootste segment van de markt voor smart devices. Meer dan de helft van alle verscheepte apparaten is in 2020 een smartphone. Slimme persoonlijke audioapparaten vormen het snelgroeiende segment. Het aantal verscheepte units komt dit jaar naar verwachting uit op 490 miljoen stuks (32,1% CAGR). Vooral de groeiende populariteit van Bluetooth koptelefoons, oordopjes en True Wireless Stereo (WTS) oordopjes dragen hieraan bij.

Smart speakers is het op één na snelst groeiende segment. Naar verwachting verschepen vendoren in 2020 zo'n 150 miljoen units, wat neerkomt op een stijging van 21,7%. Wearables volgen met 11,8%.

canalys-smart-devices-2020.png

Ecosystemen

Jason Low, Senior Analyst bij Canalys, licht toe: "Slimme apparaten - zeker relatief nieuwe categorieën zoals slimme persoonlijke audioapparaten, wearable armbanden en slimme speakers - vormen meerdere raakpunten om een intelligent ecosysteem te creëren waarvan consumenten onderweg, op werk en thuis gebruik kunnen maken. Veel vooruitgang is geboekt in de afgelopen twaalf maanden en dit zal ook in 2020 de belangrijkste trend in consumententechnologie zijn. Het wordt voor vendoren steeds duidelijker dat deze apparaten belangrijk zijn aangezien zij andere kansen bieden voor gebruikersinteractie en een meer hollistische aanpak voor gebruikerservaring, evenals belangrijke features die niet effectief kunnen worden aangeboden door smartphones."

"Er is geen 'one size fits all' voor ambient computing. Iedere vendor moet zijn eigen doelen, capaciteiten en publiek in acht nemen bij het selecteren van de juiste strategie. Er zijn echter veel grote gokken te nemen, zeker voor vendoren die nieuw zijn op de markt", aldus Nicole Peng, Canalys VP of Mobility. "Apple heeft laten zien een strak ecosysteem van apparaten en gebruikerservaringen te kunnen vormen. Andere kiezen een meer open strategie. Smartphonebedrijven zijn uitdagers in consumenten IoT, maar kunnen hun prominente positie in de dagelijkse digitale reis van gebruikers inzetten om hun kernactiviteiten uit te breiden. Om meer gebruikers - vaak iOS gebruikers - te bereiken moeten zij out-of-the-box denken om een naadloze integratie te bieden tussen smartphones en slimme apparaten, zowel wat betreft connectiviteit als software. Platformvendoren zoals Amazon en Google lopen juist ver vooruit als het gaat om ecosysteem-gebaseerde features en diensten. Niet alleen zijn hun diensten platform- en apparaatagnostisch, ook beschikken zij over veel vaardigere slimme assistenten. Om concurrerend te zijn moeten hardwarevendoren overwegen hoe andere ecosysteemapparaten gepositioneerd kunnen worden met het oog op hun respectievelijke strategieën, terwijl zij tegelijkertijd nieuwe business modellen creëren die concurreren met het algehele ecosysteem."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!