Redactie - 28 januari 2020

Google draait redesign zoekresultaten terug

Google draait redesign zoekresultaten terug image

Google is begonnen met het deels terugdraaien van een controversiële redesign voor zijn zoekmachine. De herwerkte versie maakte het moeilijker om gesponsorde links te herkennen.

Je hebt het misschien de afgelopen week wel opgemerkt. Google heeft de manier aangepast waarop het zoekresultaten toont. Websites werden daarbij voorzien van een 'favicon', een klein icoontje met het logo van de site. Officiële bedoeling van die redesign was om de zoekresultaten op een desktop gelijk te trekken met de beeldvorming op mobiel. Een van de belangrijke gevolgen was echter dat het een pak moeilijker werd om in de zoekresultaten het verschil te zien tussen de advertenties en gesponsorde links enerzijds, en organische zoekresultaten anderzijds.

Dat kwam Google op een hoop kritiek te staan, en de redesign lijkt nu deels teruggedraaid. Google zegt dat het de komende gaat blijven experimenteren met de favicons.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!