‘Dit is het decennium van Digitale Transformatie’

05-02-2020 | door: Marco van der Hoeven

‘Dit is het decennium van Digitale Transformatie’

Digitale Transformatie is veel meer dan alleen nieuwe technologie kopen. Het gaat veel verder dan dat, met op digitalisering gebaseerde nieuwe businessmodellen. Uiteindelijk gaat het er volgens Distinguished VP Analyst Kristin Moyer om dat bedrijven een Digicorp worden, dus een derde van hun omzet halen uit volledig nieuwe digitale diensten.

Kristin Moyer maakt deel uit van de Executive Leaders Practice. Typerend voor de activiteiten van deze afdeling is dat het niet alleen gaat om CIO’s, maar juist ook om business leaders als CEO’s en CFO’s. “Vaak worden we ingeschakeld om CEO’s en board te praten over business en technologie en de manier waarop ze technologie kunnen inzetten om hun zakelijke doelstellingen te behalen,” zegt ze.

Decennium van Digitale Transformatie

“Wanner we kijken naar het decennium dat net begonnen is, staat Digitale Transformatie helemaal bovenaan de agenda. Het is het decennium van Digitale Transformatie, zou je kunnen zeggen. De prestaties van zakelijke leiders zullen dit decennium worden afgemeten aan de mate waarin ze succes hebben met de digitale tansformatie van  hun business.”

“Het duurt even om volledig te transformeren. Het gaat dan niet alleen om zaken als de klantervaring en de operaties, maar de manier waarop de onderneming omzet genereert. Voor veel leiders zal dat om hun erfenis gaan, dus het vermogen om te veranderen.”

Meer dan een chatbot

De eerste uitdaging hierin is al om in brede kring overeenstemming te bereiken over wat Digitale Transformatie eigenlijk is. “Want als je de executives van de tien grootste bedrijven zou vragen wat digitale transformatie is, krijg je tien verschillende antwoorden. Die gemeenschappelijke noemer is dus belangrijk.”

Zeker zo belangrijk is volgens haar te definiëren wat het niet is. “Het is niet alleen het inzetten van een chatbot, niet een nieuw CRM-systeem, niet een volledig nieuwe ERP-implementatie, hoe complex die dingen ook kunnen zijn. Het gaat om het ontwerpen van een daadwerkelijk nieuw businessmodel om digitaal  omzet te genereren.”

Digicorp

Veel bedrijven hebben tegenwoordig het credo dat zij een technologiebedrijf willen worden. “Ik denk niet dat dit voor de meeste bestaande bedrijven de juiste invalshoek is. Wat ze wel moeten doen is een zogenoemde Digicorp worden. Wij definiëren dat als een onderneming die een derde van zijn omzet behaalt uit een volledig nieuwe digitale dienst.”

“Dat kun je doen met een van je bestaande kernproducten. Maar het gat er niet alleen om dat je er meer van verkoopt, het gaat om een hele nieuwe manier van zakendoen.” De term Digicorp hangt sterk samen met de term Techquilibrium die Gartner tijdens ITSymposium/Xpo heeft geïntroduceerd: een bedrijf dat het juiste evenwicht heeft gevonden tussen digitale en analoge activiteiten.

Eindpunt

“Bij Digitale Transformatie, de weg naar een Digicorp, is niet een duidelijk eindpunt. Het is wel een doel om na te streven. Het is ambitieus, en er zijn niet veel bedrijven die zich al echt een Digicorp kunnen noemen. Je ziet het in diverse sectoren, bijvoorbeeld in de logistiek waar volledig nieuwe digitale diensten ontstaan. Een Digicorp lost een breed scala aan problemen op voor hun klanten, en misschien zelfs breder, met een oplossing voor een hele sector.”

Valkuilen zijn er genoeg op deze weg. “Wat ze vooral niet moeten doen is een business case maken. Dat is de beste manier om je project te laten mislukken. Bij de succesvolle cases die we kennen, is er een besef dat de waarde zit in alle data die op één plek verzameld is. Het inzetten van die data op een manier waarop klanten echt geholpen worden is wat zorgt voor waarde.”

Ecosysteem

“Als je samenwerkt met klanten om  te komen tot oplossingen die verder gaan dan je kernproduct, zorg je voor waarde. Kijk dus niet alleen naar wat je product betekent voor je klant, maar wat het volledige ecosysteem van je klant is. Het gaat niet alleen om het bedrijf en de klant, maar ook de organisaties daaromheen. Het gaat om het creëren van waarde voor de klant, waardoor hun algeheel welbevinden groter wordt.”

Ze noemt als voorbeeld de vele apps die bedrijven maken, maar die over het algemeen slechts beperkte informatie geven. “Een aantal apps, bijvoorbeeld die van mijn autoverzekering, vertellen me niet zoveel. Waar ik iets aan zou hebben is bijvoorbeeld advies op basis van mijn rijgedrag, over hoe je veiliger of zuiniger zou kunnen rijden. Dat is iets waar je als klant beter van wordt.”

Privacy

Kristin Moyer erkent dat dit kan wringen met privacy en ethiek. “Dat drijft juist de dynamiek achter dit businessmodel. Want veel mensen geven al die data via een app, maar krijgen er eigenlijk niets voor terug. Soms een abstracte score waar je niets mee kan, maar waar het echt om gaat is dat je ze waarde geeft op basis van die data. Want als er dan toch weinig privacy is, zorg dan dat mensen er iets voor terug krijgen.”

Dit raakt weer de eerder genoemde eenzijdige focus op technologie. “Technologie is absoluut de basis voor Digitale Transformatie. Maar het gaat veel verder, en dat is waar ik met CIO’s over praat. Want zij verkeren in een uitstekende positie, vanwege hun kennis van zowel technologie als de business. Je wilt niet praten vanuit de wens om bijvoorbeeld AI in te zetten, maar je begint bij de manier waarop je klanten verder kunt brengen. Daar volgt vervolgens de benodigde technologie uit.”

En hoewel de technologie een afgeleide is van de menselijke vraag, is er wel een rode draad in te ontdekken welke technologie belangrijk is. “Het verhaal van de technologie deze jaren gaat om drie zaken: AI, IoT en blockchain, en de combinatie van die drie technologieën om nieuwe businessmodellen te creëren.”

Van 8 tot 12 november vindt in Barcelona weer Gartner ITSymposium/Xpo plaats. Dutch IT-channel en Executive People zijn als mediapartner aanwezig, en zullen in de aanloop naar dit event regelmatig analisten spreken over trends en ontwikkelingen in de IT.

Terug naar nieuws overzicht
Gartner