Redactie - 06 februari 2020

CONTEXT: adoptie van grootformaat displays neemt toe

CONTEXT: adoptie van grootformaat displays neemt toe image

De gestage verandering in retail-, werkruimte- en klaslokaalomgevingen die wordt veroorzaakt door de noodzaak om de klantenservice of / en de samenwerkingsefficiëntie te verbeteren, heeft geresulteerd in nog een positief kwartaal voor de verkoop van grootformaatdisplays (LFD's) via distributeurs in West-Europa (WE). De nieuwste resultaten van een indrukwekkend 2019 laten een groei in het vierde kwartaal van + 13% op jaarbasis voor de categorie zien, volgens de laatste gegevens gepubliceerd door CONTEXT, het IT-marktinformatiebedrijf.

De periode was vooral sterk voor displays die interactiviteit en samenwerking mogelijk maken: de verkoop hiervan steeg in het vierde kwartaal van 2019 met meer dan 30%. Hoewel de prijzen blijven dalen, als gevolg van de toenemende concurrentie tussen leveranciers die proberen aan de behoeften van de klant te voldoen, blijven LFD's aanbieden verkopers, distributeurs en wederverkopers hebben meer waarde dan displays die in hogere volumes worden verkocht. De voortdurende introductie van nieuwe technologieën en oplossingen (die op hun beurt weer tot nieuwe toepassingen leiden) heeft ertoe bijgedragen dat de inkomsten hoger en hoger zijn gestegen - met bijna + 40% op jaarbasis in het vierde kwartaal van 2019. De meeste landen in WE hebben een groei met dubbele cijfers geregistreerd. voor deze interactieve oplossingen in 2019 en de toenemende vraag in Spanje leidde tot een verdubbeling van de omzet. Toch blijft het VK de grootste markt voor LFD's.

De dominante schermgrootte is nog steeds 55 "en dit wordt niet alleen gebruikt voor zelfstandige signalisatie, maar ook voor videowalls. Er is echter ook interesse in kleinere formaten: in Q4 2019 groeide de verkoop van 49" videowall-panelen met meer dan + 130% jaar -jaarlijks en hun gemiddelde verkoopprijs (ASP) daalde tot ongeveer 1400 euro - bijna 40% minder dan de ASP van 55-inch panelen verkocht door WE-distributeurs. Omdat de kosten van interactieve displays met nieuwe technologieën dalen, is er een groeiende markt voor nog grotere schermen, en de verkoop van 84 "+ schermen groeide met meer dan + 45% in het laatste kwartaal van 2019.

Een ander groeigebied in WE-distributie zijn premium-schermen met een hoge helderheid (500 nit en hoger) die een ononderbroken 24/7 content-levering mogelijk maken. In het vierde kwartaal van 2019 waren deze goed voor 25% van de zelfstandige inkomsten uit signage en hun omzet groeide met + 28% op jaarbasis, waarbij die met de hoogste helderheid (1000 nit en hoger) bijzonder goed presteerden. De leiders op dit gebied zijn Samsung en Sony, gevolgd door LG, NEC en DynaScan. Hoewel Sony de omzet zag dalen, noteerden alle anderen een groei met dubbele cijfers gedurende het kwartaal.

"LFD's bestaan ??al een tijdje, maar omdat de verkoop naar verwachting zal blijven groeien, blijven ze een hot product voor marketeers en leveranciers", zei Dominika Koncewicz, Senior Analyst voor Displays bij CONTEXT. “Dit is een gevolg van de voortdurende evolutie van digitale tekens en hun toepassingen als reactie op nieuwe technologieën die bijna elke dag lijken te verschijnen: schermen vullen niet langer alleen blanco muren op, maar worden integrale delen van een ruimte. Bovendien kunnen bedrijven door snel ontwikkelende signage-as-a-service-aanbiedingen snel upgraden door te investeren in digital signage zonder volledige en voortdurende verantwoordelijkheid te moeten nemen voor display-onderhoud en contentbeheer.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!