Technologische ontwikkelingen van verpakkingen

Marthijn van Oostveen

07-02-2020

Technologische ontwikkelingen van verpakkingen

Door innovaties en technologische ontwikkelingen worden verpakkingen de laatste jaren steeds geavanceerder. Daardoor worden verpakkingen steeds slimmer. De zogenoemde ‘smart packaging’ of slimme verpakking. Een van de grootste ontwikkelingen bij verpakkingen zijn het toevoegen van chips, QR-tags en interactieve elementen. Dit stelt merken in staat om direct contact te leggen met de consument, waardoor nieuwe marketingkansen ontstaan om de betrokkenheid en verkoop te stimuleren.

Trend 1: Slimme verpakkingen

Smart packaging biedt de gelegenheid om na of tijdens de aankoop iets extra’s te bieden aan consumenten als beloning voor hun aankoop. Een ander voordeel is om het gebruik van producten te ondersteunen, uit te vergroten of nog specialer te maken.

Voorbeelden van smart verpakkingen zijn: augmented reality verpakkingen, verpakkingen met een Near Field Communication (NFC) of Radio Frequency Identification (RFID) en verpakkingen met Snapcodes.

Augmented reality verpakking

Bij Augmented reality wordt er een digitale laag over de werkelijkheid gelegd. Het wordt ook wel AR genoemd. Je ziet de wereld om je heen, en op een scherm. Dit kan bijvoorbeeld op een smartphone.

Eén van de voordelen van augmented reality is dat consumenten zich niet langer hoeven te beperken tot het statische beeld en de tekst van de verpakking. Consumenten kunnen een QR-code gebruiken om te laten zien hoe het product in een realistische omgeving eruit ziet en hoe het wordt gebruikt.

Deze virtuele interactie kan consumenten helpen om het product beter te begrijpen, helpen om de waarde van het product in kaart te brengen, hoe het product daadwerkelijk wordt gebruikt, hoe het wordt samengesteld en hoe het product functioneert. Er zijn al diverse bedrijven die gebruik maken van augmented reality verpakkingen. Albert Heijn introduceerde een productscanner die werkt op basis van augmented reality. Na het scannen van de voorkant van het product met de telefoon-camera zien klanten op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gegevens over ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en de herkomst.

QR-tags, Snapcodes en NFC chips op verpakkingen

Naast augmented reality verpakkingen zijn bedrijven aan het experimenteren met andere innovaties op het gebied van slimme verpakkingen. Waaronder QR-tags, Snapcodes en NFC chips. Het bedrijf The Absolut Co. (eigenaar van het merk Malibu rum) gebruikt ook slimme verpakkingen om een hechtere connectie met de consument te creëren. Zo hebben ze recent een speciale fles ontwikkeld waarop ze experimenteren met zowel QR-tags en NFC-chips. Het doel van het experimenteren voor bedrijven is om de juiste technologie te vinden om een toegevoegde waarde en ware klantenbeleving te creëren. NFC wordt steeds belangrijker als technologie. Maar in bepaalde markten is QR voor consumenten nog steeds een veel herkenbaarder en begrijpelijkere techniek. Hetzelfde geldt voor Snapcodes. Dit wordt ook nog niet heel lang toegepast op verpakkingen. Chiquita heeft in 2019 samengewerkt met Snapchat om een sticker te ontwikkelen. Deze blauwe stickers zijn aangebracht op de Chiquita-bananen en hadden verschillende filters, waaronder een Gamified-filter. Dit filter nodigde Snapchat-gebruikers uit om vallende Chiquita-bananen in een fruitschaal op te vangen en punten te scoren.

Trend 2: De opkomst van de 3D printer in de verpakkingsindustrie

Voorheen werd 3D printing vooral ingezet als vervangende productietechniek voor groot materiaal en complexe onderdelen. Tegenwoordig wordt het veel breder ingezet. 3D printing biedt voor steeds meer sectoren interessante meerwaarde op het gebied van tijdsefficiëntie en kostenbesparing. Dit begint nu ook te gelden voor de verpakkingsindustrie.

Om een nieuwe verpakking te ontwerpen ben je met de huidige productiemethoden een hoop tijd kwijt. De traditionele prototyping methoden zijn duur en nemen veel tijd in beslag. Door de komst van de 3D printer is het mogelijk om veel sneller en goedkoper nieuwe prototypes te maken. Zo kan er vrij eenvoudig een prototype gemaakt worden op basis van een CAD-bestand. Als dit niet aanwezig is, dan kan er ook een 3D scan gemaakt worden van een bestaand object. Bedrijven die met name verpakkingen voor producten als eten, drinken en retail-producten produceren, zijn geïnteresseerd in de voordelen van 3D printers. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer verpakkingsbedrijven in Nederland 3D prints zullen maken van hun prototypes. Het wordt namelijk steeds goedkoper om een 3D printer aan te schaffen en de technieken ontwikkelen zich steeds verder.

Een prototype op traditionele wijze produceren kost vaak veel tijd en geld. Het maken van 3D prototypes kan veel sneller en de 3D printkosten zijn een stuk lager. Bedrijven zijn hierdoor in staat om snel wijzigingen in ontwerpen door te voeren en verpakkingen in korte tijd te perfectioneren. Dit voordeel kan leiden tot kwalitatief betere verpakkingen die beter aansluiten bij de consument. En dit zal waarschijnlijk meer succes met zich mee brengen voor bedrijven.

Trend 3: Artificial intelligence (AI) en verpakkingen

De verpakkingssector is net als vele andere industrieën voortdurend in beweging door veranderingen in de markt. Bedrijven zijn in toenemende mate opzoek naar innovatieve oplossingen. Kunstmatige intelligentie kan helpen om bedrijven te helpen met automatiseringsoplossingen.

Robot Clarke sorteert verpakkingen

AMP Robotics heeft Robot Clarke ontwikkeld. Ze claimen dat deze robotarm een sorteersnelheid van zestig kartonnen verpakkingen per minuut bij een nauwkeurigheid van bijna 100% heeft. Een menselijke sorteermedewerker haalt volgens het bedrijf gemiddeld veertig verpakkingen per minuut. Het bedrijf Alpine Waste & Recycling in Denver maakt al een tijdje gebruik van Clarke. De robotarm is al jaren in gebruik in andere industrieën. De innovatie van Clarke zit hem in de software.

De machine maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en deep learning. Het gebruikt deep learning om karton te herkennen en blijft leren om dat steeds beter te doen. De kennis die Clarke opdoet tijdens het sorteren van verpakkingen kan met andere sorteerrobots worden uitgewisseld. Het uiteindelijke doel is om verschillende soorten plastic uit te kunnen sorteren met de robotarm.

Door: Marthijn van Oostveen (foto), content marketeer van Vendrigpackaging.com

Terug naar nieuws overzicht