WhatsApp verdedigt gebruik encryptie

17-02-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

WhatsApp verdedigt gebruik encryptie

WhatsApp, onderdeel van Facebook, telt meer dan twee miljard gebruikers. Het bedrijf grijpt de mijlpaal aan om het versleutelen van berichtenverkeer te verdedigen.

De chatdienst is de afgelopen jaren snel gegroeid. WhatsApp telde in februari 2016 nog 1 miljard gebruikers. Dit aantal was eind 2017 gegroeid tot zo'n 1,5 miljard gebruikers. Afgelopen maand maakte WhatsApp nog bekend meer dan 5 miljard keer gedownload te zijn uit Google Play.

End-to-end encryptie

"Omdat we ons leven steeds meer online leiden, is het belangrijker dan ooit om onze gesprekken te beschermen", schrijft het bedrijf in een blogpost. "Daarom is elk privébericht via WhatsApp standaard beveiligd met end-to-end encryptie. Sterke encryptie-acties zoals een onbreekbaar digitaal slot dat je informatie die je verzendt via WhatsApp beveiligt, helpen je te beschermen tegen hackers en criminelen. Berichten worden uitsluitend bewaard op je telefoon, en niemand kan ondertussen je berichten lezen of luisteren naar je gesprekken, zelfs wij niet. Je privégesprekken blijven privé.

"Sterke encryptie is een noodzaak in deze moderne tijden. We doen geen toegevingen op beveiliging, want dit zou mensen minder veiligheid bieden. Voor nog meer bescherming werken we met top veiligheidsexperten, gebruiken we toonaangevende technologie om misbruik te stoppen, en bieden we besturingselementen en manieren om problemen te melden - zonder je privacy op te offeren", aldus WhatsApp.

Nieuwe catalogusfunctie

Ook introduceert WhatsApp een nieuwe catalogusfunctie in de WhatsApp Business App. Deze functionaliteit helpt bedrijven informatie te delen over de producten en diensten die zij aanbieden. "Catalogi zijn een mobiele etalage voor bedrijven waarin ze hun producten kunnen vertonen en delen zodat mensen gemakkelijk kunnen rondkijken en iets vinden dat ze graag willen kopen. Voorheen verstuurden bedrijven hun productfoto's een voor een en moesten ze herhaaldelijk informatie verstrekken. Nu kunnen klanten gelijk de hele catalogus zien in WhatsApp. Hierdoor komen bedrijven professioneler over en houden ze contact met klanten in de chat zonder dat ze een website hoeven te bezoeken", aldus WhatsApp.

De volledige blogpost is hier te vinden.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility