Data Fabric van NetApp laat klanten innoveren in hybrid cloud

Alexander Wallner, NetApp

20-02-2020 | door: Witold Kepinski

Data Fabric van NetApp laat klanten innoveren in hybrid cloud

NetApp had tijdens het onlangs gehouden jaarlijkse event NetApp Insight veel aandacht voor Data Fabric: de weer verder uitgebouwde hybride multi-cloudpropositie waarmee NetApp-partners hun eindklanten sneller laten digitaliseren. Het strategische event van de Amerikaanse datamanagementspecialist vond dit jaar plaats in Londen en werd bijgewoond door meer dan duizend klanten en partners uit de EMEA-regio, onder wie ook veel Nederlanders.

NetApp-medewerkers, partners en klanten waren in Londen om te horen hoe NetApp met technologieën als All Flash Arrays (AFA) en Hybrid Cloud Infrastructure (HCI) de digitale transformatie en customer experience (cx) wil stimuleren bij klanten.

De aanwezigen werden tijdens de start van het event verwelkomd door Alexander Wallner, (foto) senior vice-president en topmanager van NetApp EMEA. Wallner toonde zich verheugd dat de architectuur van NetApp Data Fabric aanslaat bij klanten. “Dat komt doordat Data Fabric zich aanpast aan de eisen van moderne organisaties, die steeds vaker gebruik maken van verschillende cloudomgevingen”, zei Wallner. “Data Fabric is een data-architectuur die de cloud feitelijk beschouwt als een verlengstuk van het eigen datacenter.” Data Fabric is volgens NetApp dé ideale oplossing om data en workloads te beheren in hybride en multi-cloud omgevingen.

Volgens Anthony Lye, senior vice-president van de cloud business unit van NetApp en ook prominent spreker in Londen, is de kracht van Data Fabric dat de oplossing de regie en veiligheid borgt, óók als de data in een organisatie exponentieel groeit en zich verspreidt over vele dienstverleners. “Door die groei moet de manier van data-opslag veranderen”, zei Lye. “Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven anders met gegevens omgaan. Dit is een ontwikkeling die hoort bij de digitale transformatie; de komende jaren komen er steeds meer data en apps bij.”

500 miljoen nieuwe applicaties

De komende vijf jaar worden volgens NetApp wereldwijd zo'n 500 miljoen nieuwe applicaties ontwikkeld. Niet alleen grote en gevestigde partijen, maar ook kleinere en startende bedrijven bouwen in deze moderne tijd hun eigen applicaties. “Denk bijvoorbeeld aan voedselbezorgdiensten, die vanaf de start zélf hun applicaties bouwden”, gaf Lye als voorbeeld. “Ze waren daarmee zo succesvol, dat sommige restaurants hun establishment sloten en zich volledig gingen richten op online bestellingen. Door de voortschrijdende digitalisering wordt elke organisatie een techbedrijf; ieder bedrijf heeft straks de nodige softwarespecialisten in huis. Dat drijft de digitale transformatie, maar de toename van de gebruikte data als gevolg daarvan, vraagt om de juiste benadering van datamanagement.”

Lye zei verder dat organisaties die Data Fabric gebruiken, profiteren van het volledige potentieel van de cloud. “NetApp werkt nauw samen met Amazon Web Services (AWS), Google Cloud en Microsoft Azure. Klanten kiezen ook steeds vaker voor verschillende public cloudproviders. Data Fabric zorgt voor een goed beheer en veel grip op data in multi-cloud omgevingen.”

Lye trommelde diverse tevreden gebruikers van Data Fabric op het podium, zoals de farmaceutische leverancier AstraZeneca. AsraZeneca heeft een AZ-Cloud, die gebouwd is door NetApp en die bestaat uit meerdere clouds, zowel public als private. Samenwerking is er met alle grote cloudproviders: Azure, AWS en Google. Scott Hunter, verantwoordelijk voor AstraZeneca's wereldwijde infrastructuur, sprak de intentie uit om met NetApp te blijven samenwerken. “Dat is gewoon de beste manier om onze innovaties en onze digitale transformatie te (blijven) versnellen.”

Bekijk de video: NetApp Data Fabric biedt klanten innovatie in hybrid cloud

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Software