Redactie - 25 februari 2020

V2X – de sleutel naar slim rijden

Slimme autonoom rijdende auto’s, het is een onderwerp dat veel mensen bezighoudt. Vaak wordt het fenomeen gelinkt aan de introductie van 5G. Een relatie die ten onrechte gelegd wordt. De V2X-communicatie die noodzakelijk is, is juist heel flexibel en werkt via tal van netwerktechnologieën. Waar Europa en China zich richten op het mobiele netwerk (C-V2X), wordt in de VS juist erg aan WiFi-getrokken onder de noemer DSRC of dedicated short-range communications op basis van IEEE 802.11p.

Geassisteerd rijden op basis van V2X is een researchproject in diverse landen en industrietakken. Enerzijds zijn er de autofabrikanten die sensoren, actuatoren en software moeten ontwikkelen om een intelligente auto mogelijk te maken. Daarnaast zijn er de overheden die het wegenpark klaar moeten stomen voor deze evolutie van intelligente voertuigen. Tenslotte is er de standaardisatie die samen met de telecommunicatie-industrie, zowel mobiele netwerken als WiFi-infrastructuur, werkt aan het communicatienetwerk dat noodzakelijk is. V2X is het communicatieconcept dat beschrijft hoe voortuigen met internet, andere weggebruikers, de bakens en elkaar communiceren. Amerika, China en Europa zijn er allemaal mee bezig en werken richting een uniform concept. In de Chinese industriestad Wuxi (circa 100 km van Shanghai) experimenteert men al volop met een publieke C-V2X infrastructuur, de cellulaire variant van de communicatiestandaard voor autonoom rijden. Er is al een kleine sector in de stad compleet ingericht waar met het systeem geëxperimenteerd wordt. Meerdere autofabrikanten (waaronder Audi) werken in het project samen met Chinese bedrijven, zoals Huawei. C-V2X is nu al commercieel beschikbaar en maakt dan gebruik van het bestaande mobiele LTE-netwerk. Daarmee is een naadloze overgang naar het gebruik van 5G ook direct geregeld. V2X bevat een cluster van communicatieprotocollen tussen infrastructuur en voertuigen en voertuigen onderling. Eén van de openstaande vragen is nog steeds welk deel van de communicatie via een operator gaat lopen en welk deel gewoon open is. Operators kunnen quality of service garanderen door gelicenceerd spectrum te gebruiken, ongereguleerd spectrum betekent dat niemand er de baas is en de kwaliteit niet gegarandeerd.

Autonome voertuigen zijn onderdeel van een groot ecosysteem. Er is een wegennet, er zijn verkeersborden en verkeerslichten, er zijn andere voertuigen op de weg en er zijn verkeersdeelnemers zoals fietsers en wandelaars. Al deze elementen spelen een rol bij beslissingen over rijden, snelheid en richting. Om alle informatie samen te laten komen zijn er tal van sensoren en camera’s nodig die met de computer van de auto communiceren.

De auto-industrie heeft om het doel te bereiken drie ontwikkelpaden: intelligentie, communicatie en elektrificatie. De eisen voor de communicatie zijn seamless, breedband, lage latency en hoge betrouwbaarheid. De communicatie gerelateerd aan autonoom rijden kent een aantal subdomeinen: V2N oftewel Vehicle to Netwerk of internet, V2I oftewel Vehicle to Infrastructuur, V2P oftewel Vehicle to voetganger (Pedestrian) en V2V of Vehicle to Vehicle. De vier varianten vormen samen de V2X-portfolio of V2X.

Door: Hans Steeman

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!