Redactie - 08 maart 2020

Van Raspberry Pi naar duurzame verandering

Ernst Brand ziet de Raspberry Pi competitie als pleidooi voor multidisciplinaire samenwerking.

Innovatie staat nooit stil: technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een razend tempo op. Dat is nodig, want onze maatschappij staat voor monumentale uitdagingen. In de zorg bijvoorbeeld, waar toenemende complexiteit en stijgende kosten innovatie drukken. Of in het milieu, waar door een enkel woord – CO2 – de gemoederen hoog oplopen.

Om deze uitdagingen succesvol aan te gaan, zijn technische en digitale vaardigheden onmisbaar, benadrukte staatssecretaris Mona Keijzer bij de prijsuitreiking van de Raspberry Pi competitie in 2019. Digitale geletterdheid, maatschappelijke betrokkenheid, jezelf flexibel opstellen en in oplossingen denken, en vooral goed kunnen samenwerken: al die eigenschappen kunnen ons helpen het leven beter, veiliger en gezonder te maken. Wat de wereld meer dan ooit nodig heeft is multidisciplinaire inzet om samen innovatieve oplossingen te ontwikkelen die slim gebruikmaken van technologie.

Zowel technologische innovatie als samenwerking zijn cruciaal in de Raspberry Pi competitie, die dit jaar voor de tweede keer in Nederland wordt gehouden. 34 teams van middelbare scholieren en mbo’ers nemen het tegen elkaar op, om met behulp van een computer op creditcardformaat een uitvinding te produceren die een maatschappelijk probleem oplost. Het thema van de competitie, Smart Cities & Mobility, is een uitgelezen kans om verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Design thinking, product design, IT, maar ook urban planning zijn allemaal stukjes van de puzzel. We zien nu al hoe veel docenten de competitie aangrijpen om bijvoorbeeld productontwerpers te koppelen aan IT’ers. Met name bij de deelnemende ROC’s zien we dit jaar veel multidisciplinaire teams, maar ook bij middelbare scholen lijkt het besef door te dringen dat de oplossing voor maatschappelijke uitdagingen vooral gezocht moet worden in een brede aanpak die veel verder kijkt dan alleen een technische oplossing.

De Raspberry Pi competitie is in essentie een oproep om jongeren innovatief te leren denken. Om out-of-the-box-oplossingen te bedenken voor problemen die aansluiten op hun leefwereld. En vooral om te leren dit samen te doen. Want het CO2-probleem los je bijvoorbeeld niet alleen op door wat zuiniger te rijden. Het is een end-to-end-proces waarbij allerlei disciplines betrokken zijn.

De organisatoren van de competitie willen jongeren enthousiast maken over technologie, en ze ook kennis laten maken met nieuwe vaardigheden. Vanuit onze eigen consulting praktijk weten wij bijvoorbeeld hoe belangrijk het is ook verder te kijken dan de eigen discipline, naar zaken als praktische haalbaarheid, acceptatie en commerciële inzetbaarheid.

Tijdens de vorige editie sprak ik coaches die zich vanuit het bedrijfsleven afvroegen hoe de ideeën van de scholieren ook echt commercieel konden worden uitgewerkt. Een van de winnende teams van de eerste editie heeft na afloop zelfstandig doorgepakt om hun uitvinding op de markt te krijgen. Ik vind dat hier een kans ligt. De uitdaging is nu hoe we, vanuit de Raspberry Pi competitie, structureel kunnen coachen op productcommercialisering. Als we daar actief op kunnen sturen, leren we jongeren méér dan alleen dromen en creatief zijn binnen hun eigen talenten, maar ook hoe goede ideeën worden omgezet naar concrete producten die, dankzij goede samenwerking, ook werkelijk kunnen leiden tot duurzame verandering.

Door: Ernst Brand, public sector expert bij PA Consulting

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!