Onderzoek Propellor: ontbreken van digitale koppeling zorgt voor trager verkoopproces

Jans Graver, Propellor

11-03-2020 | door: Johan van Leeuwen

Onderzoek Propellor: ontbreken van digitale koppeling zorgt voor trager verkoopproces

Propellor toont de resultaten van een onderzoek naar de digitalisatie van B2B-salesprocessen van channelpartners in de IT. Het blijkt onder meer dat wanneer er geen digitale koppeling is, het verkoopproces veel trager verloopt.

Propellor, de Nederlandse specialist in het digitaliseren en automatiseren van verkoopprocessen, heeft in kaart gebracht in hoeverre het salesproces van IT-partners digitaal verloopt. Wordt er gebruik gemaakt van digitale koppelingen? Welke rol spelen e-mail, telefoon en face-to-face communicatie?

Het onderzoek kende vier onderwerpen. ‘Het inkoopproces en de verwerking’, ‘Het bestelproces met de klant’, ‘Tijd’ en ‘Optimalisatie’. 60 procent van de ondervraagden bleek geen digitale koppeling te gebruiken in het verkoopproces. Wanneer er geen digitale koppeling wordt gebruikt, duurt het totale proces veel langer, met name de tijd voordat een opdracht bevestigd wordt. Namelijk:

  • 29 procent van deze groep doet er meer dan twee weken over om de opdrachtbevestiging binnen te halen
  • 37 procent van deze groep doet er meer dan één week over om de opdrachtbevestiging  binnen te halen
  • Van de groep die wel een digitale koppeling heeft, duurt dit slechts in 9 procent van de gevallen langer dan twee weken. De rest van de groep doet er niet langer over dan één week. De helft heeft zijn orderbevestiging binnen één dag.

Bij ruim 30 procent van die bedrijven is de accountmanager minimaal 3 uur bezig met de verwerking van orders. 50 procent van die groep heeft ook geen inkoopkoppelingen. Ook het renewal-proces blijkt tijdrovend.

Kansen
“Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat er grote verschillen bestaan als het gaat om de snelheid waarmee het salesproces van IT-partners verloopt”, geeft Jans Graver (foto), mede-eigenaar van Propellor, aan. “De partijen die daar veel tijd aan besteden blijken vaak nog niet zo ver te zijn in het digitaliseren van hun salesproces. Daar liggen voor die bedrijven dus kansen. Wij willen en kunnen hen daarbij helpen.”

Propellor is een e-commerce-specialist in de B2B-markt. Het digitaliseert en automatiseert inkoop- en verkoopprocessen voor bedrijven. Het focust zich daarbij met name op het zakelijke IT-kanaal en heeft een groot aantal IT-partners als klant. Het platform van Propellor heeft koppelingen met de platformen van veel IT-distributeurs, maar ook met bijvoorbeeld Autotask, ERP-software en leasemaatschappijen. Door het automatisch verwerken en doorzetten van orders, streeft Propellor naar een foutloos en snel orderproces.

De volledige uitkomsten van het onderzoek zijn hier te lezen: https://www.propellor.eu/enquete-download

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Hardware