Het draait vanaf dag één probleemloos

Het draait vanaf dag één probleemloos

Het draait vanaf dag één probleemloos

11-03-2020 | door: Redactie

Het draait vanaf dag één probleemloos

Lunch Garden verbindt nieuwe locatie aan centrale server met WatchGuard

Het aansluiten van een kassa en betaalterminal op de centrale server van een organisatie is meestal vrij eenvoudig. Ingewikkelder wordt het als je geen mogelijkheden hebt om kabels te trekken. Lunch Garden loste dat voor één van hun nieuwe locaties op met een firewall en accesspoint van WatchGuard.

Het AfricaMuseum heeft sinds kort een koffiecorner van het merk Bistro Garden. Dit is weer onderdeel van restaurantketen Lunch Garden. Deze keten exploiteert naast enkele Bistro Garden-locaties ook ongeveer 75 Lunch Garden-restaurants en vijftien wegrestaurants in heel België. Alle locaties staan via een Wide Area Network in verbinding met de centrale servers van de keten. Die bevinden zich op het hoofdkantoor in de buurt van Brussel.

Cruciale data

De koffiecorner in het AfricaMuseum zadelde Michaël Verleysen, ICT-coördinator bij Lunch Garden, met een uitdaging op. “Er waren voor ons in het museumgebouw geen mogelijkheden om kabels te trekken”, zegt hij. “We hadden daarom een draadloze oplossing nodig voor het veilig verbinden van de koffiecorner met onze centrale ICT. Die verbinding moest lopen via de publieke wifi-infrastructuur van het museum.”

Beveiliging was daarbij een belangrijk aandachtspunt. “Het gaat bij een koffiecorner niet per se om grote hoeveelheden data, maar wel om vertrouwelijke data die veilig aan moeten komen”, stelt Verleysen. “Je hebt het over kassagegevens en pinbetalingen. Dat zijn per definitie gevoelige gegevens die niet in verkeerde handen mogen vallen.”

Meteen aan de slag

Een andere harde eis van Verleysen was dat de oplossing gebruiksvriendelijk en stabiel is. “We hebben geen technici in de buurt die medewerkers kunnen ondersteunen. Alles moet dus gewoon werken”, zegt hij. “Als kassa’s dicht moeten door een storing, dan is dat voor ons dubbel verlies. Klanten hebben het eten al opgeschept en gaan echt niet wachten tot de netwerkstoring is opgelost. Dan ben je dus het eten én de klant kwijt.”

Daar komt bij dat Verleysen in zijn eentje verantwoordelijk is voor de volledige ICT-infrastructuur van Lunch Garden. “Ik heb dus goede ondersteuning nodig van de leverancier, want mijn mogelijkheden zijn beperkt.”

Altijd bereikbaar

De keuze viel op een firewall en accesspoint van WatchGuard. De firewall maakt via de publieke wifi van het museum een veilige verbinding met de servers op het hoofdkantoor. Het accesspoint biedt een veilig draadloos netwerk aan de apparatuur van de koffiecorner. Over de leverancier hoefde Verleysen niet na te denken. “We werken al tien jaar met WatchGuard samen en hebben zeer goede ervaringen”, zegt hij. “Als er zich al problemen voordoen, dan worden die altijd snel opgelost.”

De ondersteuning versterkt het vertrouwen dat Verleysen heeft in de oplossingen. “Ik kan leverancier Netcure altijd bellen. Ze helpen me meteen. Ze hebben direct toegang tot de firewalls en lossen alles van afstand op. Is het minder dringend, dan stuur ik een supportticket. Ook dan is het binnen twee uur verholpen.”

Uitdaging van externe ICT

Met de Firebox T35-W en de AP325 met Secure Wi-Fi van WatchGuard was de nieuwe koffiecorner binnen twee weken verbonden met het hoofdkantoor. “We liepen tijdens de implementatie nog wel tegen een onverwachte uitdaging aan”, vertelt Verleysen. “De kassa en betaalterminal sturen gegevens, maar krijgen ook gegevens terug van de servers. Denk aan de prijzen van de producten. Die data kwamen echter niet aan.”

Dat probleem bleek niet aan WatchGuard te liggen. “We gebruikten dezelfde IP-adressen als de ICT-omgeving van het museum. Daar was geen zicht op. Netcure ontdekte dit op tijd en verhielp het probleem, waardoor de koffiecorner vanaf dag één probleemloos draait. De deadline lag vóór de paasvakantie, en die hebben we gehaald.”

“Door onze jarenlange samenwerking met WatchGuard weten we ook wat er mogelijk is met de oplossingen van WatchGuard”, zegt Erik Bosmans, managing director van Netcure. “Die kennis heeft bijgedragen aan het succes van dit project. Binnen de niet-traditionele setting van een museum hebben we voor Bistro Garden toch een mooie oplossing kunnen creëren die betrouwbaar, betaalbaar en gebruiksvriendelijk is.”

VPN met één druk op de knop

De T35-W en AP325 zorgden daarnaast voor positieve verrassingen. “Ik wist bijvoorbeeld niet dat je met één druk op de knop een VPN-verbinding kunt aanleggen”, zegt Verleysen. “Dat komt zeer van pas als je bijvoorbeeld op een beurs gaat staan. Voorheen moesten we ervoor kiezen om deze tijdelijke kramen niet te verbinden en alle transacties ter plekke bij te houden. Dat hoeft nu niet meer.”

Het AfricaMuseum zal zeker niet de laatste locatie zijn waar Lunch Garden een dergelijke oplossing uitrolt. “In de toekomst zullen zeker nog ander locaties volgen. Denk aan musea, maar ook aan ziekenhuizen”, besluit Verleysen.

Terug naar nieuws overzicht