Witold Kepinski - 14 maart 2020

Channel tech startup Channext haalt kwart miljoen euro investering op

De Rotterdamse startup Channext heeft €250.000 investering opgehaald via informele investeerders met ervaring in de IT en de platformeconomie. Channext is een software-as-a-service platform waarbij een online connectie wordt gemaakt tussen vendors en business partners. Zo kunnen ze samen hun producten en diensten zo efficiënt mogelijk naar de eindklant vermarkten.

Het platform wordt al gebruikt door klanten als Dropbox, Exertis, HP en Poly. De investering zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van het platform en het laten groeien van het aantal aangesloten vendors en business partners.

ROI channel marketingbudgetten

Binnen het indirecte verkoopkanaal bereikt minder dan 5% van de marketing content en activiteiten van vendors de eindklant via de partners. Dit zorgt ervoor dat channel marketingbudgetten verloren gaan en dat beide partijen omzet laten liggen. Channext streeft naar een hogere return on investment (ROI) van channel marketingbudgetten door meer leads en sales voor het verkoopkanaal te genereren. Hierbij maken ze belangrijke data van het gehele verkoopkanaal in één centraal dashboard inzichtelijk.

 “Eindklanten hebben steeds hogere verwachtingen en willen informatie constant tot hun beschikking hebben online. Als de eindklant deze informatie niet kan vinden op een website of online marketingkanaal van een partner, gaat hij verder zoeken bij de concurrent. Een goede online aanwezigheid is dan ook heel belangrijk voor lokale MKB’ers. Zij hebben vaak niet genoeg middelen of kennis in huis om in de online oriëntatie behoefte van de eindklant te voorzien. Hierdoor lopen ze omzet mis,” zegt oprichter en CEO Rick van den Bosch.

De vendors zijn vaak bekende merken, hebben grote marketingteams en investeren miljoenen per jaar in hoge kwaliteit content en marketingcampagnes. “Ons platform creëert een online connectie tussen vendors en partners. Campagnes en content worden direct gepubliceerd naar lokale partner websites en hun marketingkanalen. Zo kunnen zij optimaal gebruik maken van de marketingkracht van hun vendors om lokale klanten te activeren,” voegt van den Bosch toe.

Met het Channext platform krijgen vendors en partners inzicht in belangrijke data van het channel. Alle data wordt verzameld en gepresenteerd in een centraal dashboard. “Ik ben al meer dan 25 jaar actief in indirecte verkoopkanalen en heb gewerkt voor bedrijven zoals Siemens, Microsoft & Vodafone. Wat altijd ontbrak, was een centraal dashboard waar we op partner niveau konden zien wat er gebeurt in het verkoopkanaal. De enige output die we konden meten, was de omzet,” zegt Hennie Jansen, aandeelhouder en CCO van Channext. “Daarom werd ik zo enthousiast toen ik het Channext dashboard voor het eerst zag, en besloot ik om in te stappen. Het dashboard geeft inzicht in alles wat er gebeurt in het verkoopkanaal. Van de activiteit van partners tot het totale marketing bereik van het verkoopkanaal en van de online interactie met de eindklanten tot het aantal verzamelde leads. Een dashboard als dit was mijn ultieme droom als channel executive. Ik kijk ernaar uit om dit succesvol te implementeren voor channels over de hele wereld,” voegt Jansen toe.

 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!