Witold Kepinski - 17 maart 2020

MobieTrain krijgt investering voor uitbouw mobile en microlearning aanbod

MobieTrain krijgt investering voor uitbouw mobile en microlearning aanbod image

MobieTrain, een startup die software ontwikkelt voor mobile en microlearning, heeft 1,8 miljoen euro aan kapitaal opgehaald bij de Belgische investeringsmaatschappij LRM en de mediagroep Concentra. Ook een aantal bestaande aandeelhouders en het management nemen deel aan de investeringsronde. Het kapitaal wordt aangevuld met een banklening.

Het jonge bedrijf nam in 2018 deel aan Startupbootcamp Commerce Amsterdam, een acceleratorprogramma van drie maanden. Via dit traject kon MobieTrain zijn product optimaliseren en nu wil het bedrijf de groei verder stimuleren. Ook won MobieTrain de startupcompetitie van de HR-conferentie Unleash, die in 2018 eveneens in Amsterdam plaatsvond.

“Onze app en ons team is er helemaal klaar voor en het nieuwe kapitaal stelt ons in staat om de groei te versnellen. Na een vliegende start met grote, belangrijke klanten in 2019 kunnen we met het nieuwe kapitaal onze inspanningen op het gebied van verkoop en marketing verder opvoeren. Onze groei plannen we in eerste instantie voor onze thuismarkt, maar we hebben ook een commercieel, buitenlands partnernetwerk gebouwd. Daar willen we nu verder mee werken. We hebben een twintigtal betalende klanten in dertien landen. Voor onze volgende stap kijken we met veel aandacht naar Noordwest-Europa”, zegt CEO Guy Van Neck (foto).

Een deel van de kapitaalinjectie investeert MobieTrain in de opening van een kantoor in de Portugese hoofdstad Lissabon, waar een deel van de technische ontwikkeling gebeurt. Een zevental medewerkers neemt er binnenkort zijn intrek.

Retail

Met de app van MobieTrain kunnen bedrijven een zeer persoonlijk en dynamisch leertraject opstellen voor hun medewerkers. Met het intelligente microlearningplatform kunnen ze op een mobiele, gebruiksvriendelijke en effectieve manier nieuwe informatie verstrekken aan medewerkers, of kunnen medewerkers in hun eigen tempo de kennis. ‘Microleren’ is dankzij de korte trajecten van vijf tot tien minuten de opleidingsvorm bij uitstek voor de steeds mobielere medewerkers.

Via partners zoals Beekeeper, SAP, Speakap en Spencer wil MobieTrain straks doorbreken in onder meer de hospitality- en zorgsector. Vandaag is de startup vooral in de retailbranche erg actief. Klanten zoals Diesel, Proximus, Timberland en Vans gebruiken de app om hun teams snel nieuwe collecties of verkooptechnieken aan te leren.

Belang van ‘customer service’

“Onder druk van e-commerce verdwijnen heel wat fysieke winkels uit het straatbeeld. Succesvolle merken combineren offline en online verkoop, waarbij de fysieke winkel steeds vaker als ‘adviespunt’ dient. Een goede klantenservice is in dat model van cruciaal belang, en daar spelen we met MobieTrain op in. In de toekomst willen we artificiële intelligentie inzetten om de leerpaden in onze app nog meer te personaliseren”, zegt de Nederlandse medeoprichtster Mireille van Hemert-Schelling.

“We geloven sterk in het potentieel van MobieTrain en in de behoefte van bedrijven om werknemers snel en efficiënt kennis bij te kunnen brengen via een digitale én persoonlijke toepassing. Dit past bovendien perfect in onze visie om in veelbelovende ondernemingen te investeren, ook wanneer er andere partijen aan boord komen”, zegt Tom Aerts, Head of Investments bij LRM.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!