Witold Kepinski - 17 maart 2020

KPN neemt aanvullende maatregelen ten gevolge van coronavirus

Door het COVID-19 coronavirus zijn Nederland en de wereld in een uitzonderlijke situatie beland. KPN zegt vanuit te nemen zijn verantwoordelijkheid als telecomoperator en werkgever maatregelen om werknemers en klanten te beschermen en de continuïteit van de dienstverlening te borgen zodat klanten vanuit huis kunnen werken en mensen in Nederland met elkaar verbonden blijven.

KPN meldt op zijn site het volgende:

Nederland verbonden houden
Nu er vanuit heel Nederland massaal gebruik wordt gemaakt van het KPN-netwerk zien we een sterke stijging van het gebruik van ons netwerk en een verschuiving van verkeer binnen het netwerk (meer vanuit huis, minder vanuit kantoor). We zien een forse toename in het mobiele belverkeer en een stijging in het internetverkeer. Ons netwerk is uitgerust voor piekbelasting, dat doorgaans in het weekend plaatsvindt, en het netwerk kan het toegenomen zakelijke en consumentenverkeer momenteel goed aan.

Het consumentengebruik van ons netwerk is een veelvoud van het zakelijke gebruik. TV-kijken en videostreaming nemen verhoudingsgewijs de meeste capaciteit in beslag en de grootste belasting van het netwerk vindt normaliter plaats in het weekend wanneer klanten relatief meer tv-kijken in vergelijking met een doordeweekse dag.

In deze uitzonderlijke tijd nemen we uitzonderlijke maatregelen. Daarom beperken we op dit moment onderhoudswerkzaamheden aan het netwerk tot de hoogst noodzakelijke. Daarnaast hebben we verschillende opties om piekbelasting op te vangen en de capaciteit verder te vergroten waar we indien nodig gebruik van maken. Sowieso monitoren we de situatie nauwgezet en bewaken net als altijd 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar onze infrastructuur en die van onze klanten. Onze primaire taak is Nederland verbonden houden.

Bescherming van klanten en medewerkers
KPN minimaliseert het fysieke contact tussen personeel onderling en tussen medewerkers en klanten. Personeel werkt sinds vorige week zoveel mogelijk vanuit huis. Dat geldt ook voor medewerkers die onze netwerken beheren en monitoren. Waar dat niet kan, splitsen we teams op en laten we ze vanuit verschillende KPN-locaties werken.

Service aan klanten

We hebben alles ingeregeld om klanten op afstand te kunnen bedienen, online via kpn.com en telefonisch. Bij deze klantingangen is capaciteit bijgeschakeld.
Fysieke contacten met klanten worden voorlopig zoveel mogelijk beperkt. Dit geldt zowel voor klanten in de consumentenmarkt als in de zakelijke markt. Daarom sluiten we vanaf 17 maart tot tenminste 6 april tijdelijk alle KPN-winkels. We hebben het voornemen om op 20 maart 16 winkels verspreid over Nederland weer te openen waar klanten terecht kunnen voor vragen en producten en diensten, op een manier die veilig is voor klanten en medewerkers.
De werkzaamheden van klant-monteurs in heel Nederland worden vanaf woensdag 18 maart beperkt tot urgente storingsmeldingen en het zekerstellen en leveren van de breedbanddienstverlening. De monteurs zullen volgens aangescherpte veiligheidsmaatregelen werken.

Op kpn.com/corona volgt meer informatie.

KPN helpt

KPN draagt graag bij aan het in deze uitzonderlijke tijd aangenamer maken voor consumenten en zakelijk Nederland en neemt daarom de volgende initiatieven:

KPN stelt vanaf 18 maart tot 15 april gratis vergadernummers beschikbaar voor alle thuiswerkers in Nederland. Ook mensen die geen klant zijn bij KPN en door het coronavirus nu thuiswerken kunnen gratis van dit initiatief gebruik maken.
KPN zal vanaf 18 maart tot 15 april mobiel bellen buiten de bundel naar Nederlandse nummers bij grootzakelijke klanten en KPN ÉÉN klanten niet in rekening brengen (met uitzondering van 0800/0900-nummers).
Voor iTV klanten stelt KPN vanaf vandaag tot en met 13 april de volgende zenders gratis beschikbaar:
- De filmzenders Film1 Première (kanaal 245), Film1 Action (kanaal 246), Film1 Family (kanaal 247) en Film1 Drama (kanaal 248)
- De kinderzenders Nick Toons (kanaal 52), Nick Jr. (kanaal 53) en Nick Music (kanaal 54)
- De zenders Comedy Central Extra (kanaal 71) en 192 TV (kanaal 113)

Kijk voor meer informatie op kpn.com/kpnhelpt

Daarnaast helpen we onze zakelijke klanten met de toegenomen vraag naar bandbreedte, bijvoorbeeld door de thuiswerkcapaciteit of de VPN-verbindingen op te schalen om het thuiswerken te kunnen faciliteren. Bedrijven en organisaties kunnen hiervoor contact opnemen met hun reguliere contactpersonen bij KPN. Voor zakelijke klanten is dat de vaste accountmanager of Business Partner.

Tot slot, KPN doet er alles aan om Nederland verbonden te houden en samen met onze klanten bij te dragen aan de gezondheid, verbondenheid en economie van onze samenleving. We blijven de situatie nauwlettend in de gaten houden en zullen indien nodig vervolgmaatregelen nemen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!