Wouter Hoeffnagel - 24 maart 2020

Ruim drieduizend privacyklachten uit 2019 nog niet door AP behandeld

Ruim drieduizend privacyklachten uit 2019 zijn nog niet verwerkt door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De toezichthouder kampt met een gebrek aan capaciteit, waardoor de wachttijd voor klachten is opgelopen tot minimaal zes maanden.

Dit meldt minister Sander Dekker van Rechtsbescherming in een brief gericht aan de Tweede kamer. De hoeveelheid privacyklachten is in de tweede helft van 2019 gedaald. In totaal ontvang de AP afgelopen jaar 27.800 klachten. In 19.000 gevallen zou het gaan om tips of meldingen die de autoriteit niet per se hoeft te onderzoeken. In 8.800 gevallen is dat wel het geval.

Vooral klachten van burgers over het niet kunnen inzien van eigen persoonsgegevens en klachten gerelateerd aan telemarketing zijn blijven liggen.

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!