Wouter Hoeffnagel - 28 maart 2020

Smartbox Group moderniseert IT-infrastructuur met Nutanix

Smartbox Group moderniseert IT-infrastructuur met Nutanix image

Europese retailer in cadeau-belevenissen Smartbox Group zet software van Nutanix in om zijn IT-infrastructuur te moderniseren, de IT-operations te stroomlijnen en kosten te verlagen. Zo kunnen zij klanten voorzien van op maat gemaakte, realtime ervaringen.

Klanten verwachten dat online winkelervaringen gebaseerd zijn op hun digitale gedrag en dat deze op hen zijn afgestemd. Dit vereist realtime data-analyse van meerdere bronnen, evenals een moderne technologische infrastructuur die geautomatiseerd en veilig is, het gebruik van artificial intelligence (AI) ondersteunt en, belangrijker nog, altijd beschikbaar is.

Actief in elf landen via 10.000 verkooppunten

Smartbox biedt cadeaubonnen en beleveniscadeaus voor klanten in heel Europa. Het bedient elf landen en distribueert jaarlijks bijna 6,5 miljoen cadeau-belevenissen, alsook gift-boxes via 10.000 grote verkooppunten van retail partners en online winkels. De omvang van alle activiteiten en de vele webwinkels vereisen constante uptime, schaalbaarheid tijdens seizoenspieken, flexibiliteit in ontwikkeling, en op maat gemaakte ervaringen voor klanten.

“Onze vorige systemen konden onze bedrijfsvisie gewoon niet ondersteunen. Er moest iets ingrijpends gedaan worden als we willen blijven groeien in Europa en de klanttevredenheid willen waarborgen”, zegt Paul Cash, Director IT Operations bij Smartbox. “Nutanix heeft ons, meer dan welke andere partner dan ook, in staat gesteld meer uit onze IT-infrastructuur te halen, zodat deze waarde kan toevoegen aan het bedrijf. Dankzij de oplossingen hebben we de controle over onze omgeving kunnen terugnemen en konden we ons focussen op innovatie in plaats van het onderhouden van bestaande infrastructuur.”

Smartbox-team kiest voor een hyperconverged omgeving die de sterke kanten van zijn on-premises IT-systemen combineert met public clouddiensten. Zo wil Smartbox flexibeler zijn en zich sneller kunnen aanpassen aan de behoeften van klanten. De basisvereisten waren onder meer de noodzaak van volledig inzicht in alle IT-middelen en –diensten, geavanceerde data-analytics, de mogelijkheid cloudgebruik te beheren en om DevOps op te schalen.

Nutanix AHV

Om deze verschuiving te ondersteunen, omarmde Smartbox de afgelopen 18 maanden Nutanix AHV. Met behulp van deze oplossing verkleint Smartbox zijn datacenterfootprint en vergroot het zijn flexibiliteit. Daarnaast zijn enkele elastische workloads verplaatst, zoals de eCommerce-winkel naar AWS. De algehele omgeving ondersteunt hybride cloud computing, met verbinding tussen het Nutanix-powered datacenter en de public cloud-omgeving. De IT-infrastructuur is nu beter geschikt voor zijn ontwikkelteams en is stabiel genoeg om de webservices en alle belangrijke backend-applicaties te draaien.

Smartbox gebruikt Beam om de kosten van de public cloud onder controle te houden. Deze kosten waren vaak 30 tot 40% hoger dan begroot vóór implementatie van Beam. Met Beam kan het IT-team een kostengebaseerd model gebruiken om afdelingen te laten zien wat de daadwerkelijke kosten zijn van het draaien van applicatie-omgevingen en de IT die ze consumeren. Nutanix Era helpt Smartbox daarnaast bij het vereenvoudigen van databases- en beheeroplossingen binnen meerdere omgevingen, terwijl Prism Pro geautomatiseerd infrastructuurbeheer ondersteunt. Dit om meer flexibiliteit te realiseren.

Snel kunnen inspelen

“Retailers hebben flexibiliteit nodig om in één handomdraai de koers van hun bedrijf te kunnen veranderen. Of het nu gaat om seizoensfluctuatie, om op- of afschalen voor een uitverkoop, of om digitale diensten toevoegen – automation en aanpasbaarheid staan tussen mislukking en succes”, zegt Dom Poloniecki (foto), General Manager, Sales, West-Europa en Sub-Sahara Afrika regio, Nutanix. “Smartbox heeft een goede mix van public en private clouds. Het begrijpt niet alleen de kosten van on- en off-premises, maar kan ook de waarde van IT voor de business aantonen en ervoor zorgen dat elke afdeling verantwoordelijk is voor zijn eigen kosten. Smartbox is niet alleen bezig ‘het licht aan te houden’, het brengt klanten meer vreugde en creëert meer loyaliteit.”

Het bedrijf is nog van plan gebruik te maken van de Nutanix software-investeringstool voor de self-provisioning van IT-resources. Smartbox werkt aan het creëren van een omgeving waarin ontwikkelaars wijzigingen aan sites kunnen doorvoeren, promoties kunnen toevoegen en nieuwe producten kunnen aanmaken. Dit onder te hoeven wachten op IT om verzoeken goed te keuren. Met deze werkwijze wil Smartbox proactiever kunnen inspelen op zakelijke kansen en zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan de behoeften van klanten.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!