Redactie - 03 april 2020

Wilfred Scholman over het belang van Oracle Cloud

Wilfred Scholman over het belang van Oracle Cloud image

Vrijwel alle nieuwe applicaties die anno 2020 worden geïmplementeerd door bedrijven en ondernemingen zijn SaaS-oplossingen. En dat is koren op de molen van Oracle, het datamanagementbedrijf dat met Oracle Cloud uitstekende referenties heeft bij aansprekende klanten als Schiphol, Menzis, KPN en Eneco. “De eis van klanten is voortdurende innovatie op data en dat kan met onze cloudoplossingen”, vertelt een tevreden Nederlandse Oracle-baas Wilfred Scholman.

Scholman is Country Leader Netherlands bij Oracle en ziet al een tijdje dat bij nieuwe implementaties 'de algemene voorkeur' 100 procent SaaS is. “Of het gaat om software voor human capital management (HCM), customer experience (CX) of supply chain management (SCM); eindgebruikers doen vrijwel alles wat nieuw is in de cloud. Daarom staan wij er met onze Oracle Cloud gewoon supergoed voor. Om een voorbeeld te geven: Oracle is de enige partij die de bedrijfsprocessen SCM en manufacturing volledig als SaaS levert. Onze cloud is open en werkt met zowel Amazon Web Services (AWS) als Microsoft Azure en Google Cloud.”

De cloudoplossingen van Oracle hebben zich dan ook breed bewezen bij écht grote klanten, zoals zorgverzekeraar Menzis en energieleverancier Eneco. Maar ook bij Eneco, dat in amper negen maanden tijd volledig naar Oracle Cloud migreerde, en bij luchthaven Schiphol, dat finance, inkoop en asset management inmiddels helemaal in de ERP-cloud van Oracle doet. “Ook kleinere klanten gebruiken de Oracle Cloud”, vult Scholman aan. “Zoals chocolademerk Tony’s Chocolonely, dat zijn planning en budgetting bij ons in de cloud doet. En KWF Kankerbestrijding maakt voor de inning van fondsen gebruik van onze ERP-cloudomgeving.”

Eerste keuze

Procesmatige applicaties als CRM en HCM, die net wat losser staan van de kern van een bedrijf, waren als eerste aan de beurt om naar de cloud te gaan. Vooral als een traditioneel on-premises systeem een update nodig heeft, was en is de vraag heel concreet: moeten we niet 's naar de cloud? “Zo'n upgrade is eens in de vijf tot zeven jaar nodig”, weet Scholman. “Dan kun je voor de zoveelste keer een upgrade doen van on-premises naar on-premises, maar dan ben je over zeven jaar wéér aan de beurt voor tien tot honderd miljoen. Óf je stapt over op een cloudoplossing die elke drie maanden innoveert en compleet is. Die laatste keuze, dat zijn wij: Oracle Cloud. Of beter: dat is de eerste keuze.”

Hoewel in het applicatielandschap de switchkosten van de ene naar de andere brand volgens Scholman best hoog zijn, loont het toch echt om helemaal over te stappen naar een totaaloplossing zoals de Oracle Cloud. “Klanten eisen innovatie op data. De tijd is voorbij dat een IT-beslisser tegen een financiële afdeling kon zeggen: we gaan nu even niet innoveren, maar een jaar lang alleen maar upgraden en daarna bent u weer aan de beurt om de portemonnee te trekken, omdat we pas dán weer tijd hebben voor serieuze innovatie. Dat wordt nu niet meer geaccepteerd. Zeker niet in supply chain, maar ook niet in CRM, HCM of finance. En dat is goed voor ons. Ons ERP-pakket, waar finance deel van uitmaakt, innoveert elke drie maanden. Er zijn regelmatig nieuwe updates. Daar hoeft de klant niets voor te doen, behalve uitleggen aan de key users hoe ze innovaties in gebruik nemen.”

Innovatiekracht

Oracle Cloud krijgt volgens Scholman nog meer innovatiekracht nu er, naast Frankfurt, met Amsterdam een tweede Oracle cloudregio binnen de EU is ontstaan. “Vanuit de Oracle Gen 2 cloudregio in Amsterdam bieden wij een bijzonder veilige cloud voor zowel database als applicaties. Dat maakt het makkelijker om 'Database-as-a-Service' te runnen. Er is een trend geweest dat data werd versnipperd in vele kleine data-oplossingen, en dat is nog steeds wel aan de gang. Maar je kunt beter kiezen voor één databasetechnologie met een converged technologie, in plaats van dat je voor al je verschillende data-innovaties zeven of misschien wel twaalf verschillende oplossingen nodig hebt. Bovendien willen klanten af van langdurige software- en outsourcingscontracten, of hardware die je moet afschrijven op een lange termijn of elke vijf jaar moet vernieuwen. Met onze converged database-oplossing Database Cloud is dat niet meer nodig.”

En de partners?

Ook voor partners geeft de Oracle Cloud legio voordelen en kansen. “Er zijn natuurlijk verschillende soorten partners, op verschillende vlakken”, weet Scholman. “RetailScience is bijvoorbeeld een ISV die de bouwblokken van Oracle oppakt en volop profiteert van het feit dat deze dataspecialist met Oracle niet meer dan één databasetechnologie nodig heeft. Daarmee zetten ze heel snel hun eigen applicaties in de markt, hun 'intellectual property'. Eén databasetechnologie die het gewoon doet en met alle functionaliteit daarin, is natuurlijk beter dan zes, zeven of acht verschillende brands die je naast elkaar moet zetten en aan elkaar plakken, met allemaal stickers op je laptop. Met de Oracle Cloud en Database Cloud kun je veel sneller naar de klant. Het is een heel betrouwbaar product; je hoeft niet bang te zijn voor omvallende stukken. Die reputatie heeft Oracle trouwens überhaupt niet.”

Maar ook voor hostingpartijen biedt de Oracle Cloud volop toegevoegde waarde. Scholman: “Klanten eisen innovatie en die stap kun je nu maken. System integrators kunnen hun rol heel anders invullen. Focus op innovatie, in plaats van dat je een gesprek met je klant voert in de trant van 'goh, het is weer tijd voor een update want er is alweer vijf jaar voorbij'. Je hebt gewoon een heel ander gesprek daar. Help klanten meer te doen met data. Hoe analyseer je die en wat kun je er mee? Dat is nog steeds een push én een pull, hoewel de 'pull' wel steeds sterker wordt. Want nogmaals: dat er wordt geïnnoveerd op data, is bij klanten niks minder dan een eis. Zorg allereerst dat je data samenbrengt. Alleen dan kun je data succesvol omzetten in innovatie.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!