Gratis toegang tot IBM Watson Assistant for Citizens voor zorginstituten, overheden en academici

03-04-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Gratis toegang tot IBM Watson Assistant for Citizens voor zorginstituten, overheden en academici

Gezondheidsinstituten, overheden en academische organisaties krijgen voor een periode van tenminste 90 dagen gratis toegang tot ‘IBM Watson Assistant for Citizens’. IBM wil hen hiermee helpen efficiënter te communiceren rondom COVID-19.

De virtuele agent maakt gebruikt van AI technologie zoals Natural Language Processing om algemene vragen over COVID-19 te begrijpen en erop te reageren. Daardoor kunnen burgers sneller online en telefonisch betrouwbare informatie over COVID-19 ontvangen, waaronder informatie van de GGD/nationale gezondheidsinstituten, lokaal nieuws en links naar bijvoorbeeld informatie rond het sluiten van scholen en documenten van overheden.

Opschalen

IBM levert de service momenteel al in de Verenigde Staten, Tsjechië, Griekenland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. ‘Watson Assistant for Citizens’ wordt de komende tijd opgeschaald als hulp voor steden, overheden en gezondheidsinstellingen die onder grote druk staan om de massale toename aan vragen te kunnen beantwoorden.

Enkele concrete cases die al uitgerold zijn:

  • VS: de faculteit medische wetenschappen van de University of Arkansas implementeerde een virtuele agent die burgers snel informeerde over testen, symptomen en ander nieuws. De informatie wordt automatisch naar een mobiele COVID-19-triage kliniek gestuurd om de responstijd te versnellen. De gemiddelde registratietijd van gebruikers van de assistent verminderde met vijftig procent;
  • Polen: het ministerie van gezondheid maakt gebruik van de mogelijkheid om COVID-19-informatie te verstrekken aan Poolse burgers over veelvoorkomende vragen zoals symptomen en aanbevolen procedures die moeten worden gevolgd bij een infectie;
  • Spanje: de overheid van Andalusië heeft een virtuele agent ingezet om vragen van burgers over COVID-19 te beantwoorden via een app en website. De EPES ontving gemiddeld 261.284 telefoontjes per dag voor alle beschikbare zorglijnen. Het hoogste volume was er op 16 maart met 766.000 telefoongesprekken. Watson Assistant was het eerste contactpunt om te helpen bij het beantwoorden en beheren van de vragen;
  • Verenigd Koninkrijk: De National Health Service Wales en Cwm Taf Morgannwg University Health Board zal binnenkort "CERi" implementeren, een Engels- en Welsh sprekende virtuele assistent die is ontwikkeld om gezondheidswerkers en het grote publiek in Wales te voorzien van (algemene) informatie over de preventie en behandeling van COVID-19.
Terug naar nieuws overzicht
Cloud