RetailScience identificeert bruikbare inzichten met Oracle Cloud

Elwin Fano, RetailScience

07-04-2020 | door: Witold Kepinski

RetailScience identificeert bruikbare inzichten met Oracle Cloud

De Nederlandse ISV RetailScience heeft goede ervaringen met het cloudplatform van Oracle. “Het ontzorgt klanten uitstekend op het gebied van big data en business intelligence (BI)”, vertelt Business Development Manager Elwin Fano. De kennispartner uit Amsterdam zet Oracle Analytics Cloud onder meer in bij klanten in de fastfoodsector, zoals Kentucky Fried Chicken (KFC) en Febo. “Het verzamelen van data levert deze klanten veel bruikbare inzichten op.”

RetailScience is een kennispartner die zich specifiek richt op big data, business intelligence en het structureren van data. RetailScience brengt relevante informatie, uit onder meer PoS- en CRM-systemen en logistieke systemen, samen op een platform. Ook verzamelt dit platform data van niet-gestructureerde bronnen, zoals het weer, passanteninformatie, online reviews en social mediaberichten die klanten achterlaten op bijvoorbeeld Facebook. “Het platform van RetailScience prepareert al deze data voor de klant, die daarmee snel inzichten heeft in zaken als klantgedrag en klantervaringen”, vertelt Elwin Fano. “De klant heeft daardoor geen tijdrovend werk meer aan het voorbereiden van data voor een analyse.”

De slimme toepassing van RetailScience maakt onder andere gebruik van de Oracle Analytics Cloud. Fano: “Ons andere bedrijf, de eveneens Amsterdamse BI-specialist Qcompany, deed al eerder goede ervaringen op door een klant gebruik te laten maken van een selfservice BI-component in combinatie met Oracle Cloud. Reden genoeg om de toepassingen van Oracle Analytics Cloud nu ook te gebruiken in onze RetailScience stack.”

Data structureren

Door data samen te brengen met Oracle Analytics Cloud, heeft RetailScience inmiddels verschillende mooie referenties in de fastfoodindustrie. Fano: “Data wordt steeds complexer, doordat het op verschillende manieren wordt verzameld. Neem als voorbeeld maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, dat steeds meer (ongestructureerde) data verzamelt uit verschillende PoS-systemen (Point of Sale). Veel van die data komt voort uit reviews, waarin klanten iets vertellen over de vele locaties die ze hebben bezocht.”

RetailScience brengt dit soort data in kaart voor de klant. “Het gaat ons erom dat klanten bijvoorbeeld inzicht krijgen uit welk postcodegebied bezoekers komen, of wat hun inkomen is”, legt Fano uit. “Of ze kunnen met data een concurrentie-analyse maken: waar en wanneer wordt in de buurt van een vestiging van KFC of Febo een nieuwe vestiging van McDonald's geopend?”

Met de snelle analyses van RetailScience, uit verschillende databronnen, kunnen de fastfoodleveranciers klantervaringen verbeteren en meer kosteneffectief werken. Volgens Fano is dat nodig, want de marges staan onder druk in de fastfoodwereld. “Uit alle reviews op social media filteren we verschillende zaken, zoals het 'sentiment' over de temperatuur van een snack of de service van een bezorger. Al deze informatie kun je verzamelen, waardoor je goed inzicht krijgt over de performance en sales van je medewerkers.”

Schaalbaarheid

Fano is zeer te spreken over de schaalbaarheid van de Oracle Cloud. Fano: “De performance is verbazingwekkend en zit goed in elkaar. Je kan snel nieuwe omgevingen aanmaken; het op- en uitzetten van databases is een eenvoudig proces. Oracle Cloud biedt verder goede datareplicatie met een eenvoudige GUI. Zelfs voor onze salesmedewerkers is een Proof of Concept (PoC) gemakkelijk op te tuigen; een nieuwe database is snel operationeel. We overwegen nu ook een Oracle Integration Cloud in te zetten, die gebruikmaakt van streaming analytics, zodat we data nog sneller beschikbaar kunnen maken.”

Elwin Fano krijgt goede feedback van klanten die gebruikmaken van RetailScience. “Het is voor klanten interessant dat RetailScience niet alleen een softwarepakket levert, maar ook veel expertise en kennis. Daardoor krijgen zij een totaaloplossing, waarmee ze kosten besparen en waardoor de kwaliteit van hun dienstverlening omhoog gaat. Zo lukt het bijvoorbeeld fastfoodleveranciers om producten sneller en efficiënter te verkopen, en worden minder voedselvoorraden weggegooid. Wij willen onze technologische kennis delen met de markt, door onze voorspellende modellen die gebruikmaken van datascience in te zetten bij klanten. RetailScience maakt datascience tastbaar en eenvoudig, dat is ons kunstje.”

Auteur: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud